Předmět: Interdisciplinární teorie v edukační praxi

« Zpět
Název předmětu Interdisciplinární teorie v edukační praxi
Kód předmětu KPG/ITE@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Vymezení základních pojmů z oblasti kognitivní vědy, její vznik, vývoj a současný stav. Pozice pedagogiky v systému kognitivní vědy. Předmět zkoumání kognitivní vědy, metody výzkumu. Interdisciplinární charakter kognitivní vědy, dílčí obory kognitivní vědy a jejich vztahy ? lingvistika, neurověda, umělá inteligence, filosofie, antropologie, psychologie, jako základ kognitivní vědy, kognitivní psychologie a neuropsychologie, mentální modely. Teorie mysli, vztah těla a mysli, teorie identity, sociální konstruktivismus a interakce. Myšlenkové experimenty, filosofie umělé inteligence. Znaky kognitivního systému. Jazyk jako součást lidské kognice. Pedagogika v systému kognitivní vědy. Základy kulturní antropologie a etnografie jako výzkumná metoda. Holistický přístup k vychovávanému jedinci. Možnosti využití poznatků kognitivní vědy v (sociální) pedagogice/sociálně pedagogické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Vysvětlit pojmy interdisciplinarita, multidisciplinarita, transdisciplinarita, interdisciplinární výzkum . definovat základní pojmy z teorie kognitivní vědy a charakterizovat její subdisciplíny (lingvistika, neurověda, umělá inteligence, filosofie, antropologie, psychologie, pedagogika) . specifikovat předmět zkoumání a metodologii kognitivní vědy . analyzovat hlavní teoretické přístupy v oblasti subdisciplín kognitivní vědy s přihlédnutím k pedagogické praxi . aplikovat v praxi teoretické poznatky sociálního konstruktivismu, psychoneuroimunologie, kulturní/kognitivní antropologie, a to s využitím holistického přístupu.
kritické myšlení, komunikace, řešení problémů, myšlení v souvislostech, používání IT a AI
Předpoklady
znalost základních pojmů a interdisciplinárních přesahů v oboru pedagogika, psychologie, ICT, antropologie, komunikace, filosofie

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Příprava a prezentace seminární práce na téma výzkumy a poznatky v kognitivní vědě.
Doporučená literatura
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:2c25eec0-9dbe-11e7-ae0a-005056827e52.
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4.Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:2c25eec0-9dbe-11e7-ae0a-005056827e52.
  • MILLER G. A. The cognitive revolution: a historical perspective. Trends in Cognitive Sciences. 2003, 7, 141?144..
  • PETRŮ, Marek. Kognitivní věda: úvod do problematiky : text pro distanční studium. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-130-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:541efc50-0e0d-11e7-9b53-005056827e52.
  • Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha.
  • Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada..
  • Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Šíma, J., Neruda R. Teoretické otázky neuronových sítí. Praha: Univerzita Karlova..
  • THAGARD, Paul, Ivan M. HAVEL a Jozef KELEMEN. Úvod do kognitivní vědy: mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001. ISBN 807178-445-1. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:528207e0-a170-11e4-a808-005056827e52.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní