Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Šemberová Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení základních pojmů - interkulturní výchova (multikulturní výchova, globální výchova), interkulturní komunikace; interkulturní kompetence; interkulturní konflikt. Interkulturní výchova/vzdělávání, cíle a metody. Početní zastoupení menšin v České republice, jejich charakteristika, postavení a možnosti začlenění; vztah menšiny a většiny. Metodika práce s žáky cizinci v základních školách - teoretické přístupy, praktické zkušenosti, zainteresované instituce. Příprava učitele na realizaci interkulturního vzdělávání. Interkulturní výchova jako téma v ostatních evropských zemích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání a další základní pojmy, " formulovat a zdůvodnit cíle interkulturní výchovy, " využívat vhodné metody a formy k dosahování cílů interkulturní výchovy, " znát a charakterizovat činnost institucí zabývajících se interkulturní výchovou, " vyjmenovat a charakterizovat různé skupiny menšin žijících v ČR, posuzovat vztahy menšiny a většiny, " aplikovat teoretické znalosti a obecné zkušenosti na vzdělávání žáků z menšin, " objasnit postavení cizinců v ČR, znát možnosti a úskalí jejich začlenění do společenského života v ČR se zaměřením na začlenění do vzdělávacího systému, " popsat aktuální situaci ve školách ve vztahu ke vzdělávání žáků cizinců, " připravit, zrealizovat a vyhodnotit edukační jednotku zaměřenou na interkulturní výchovu vzhledem k aktuálním potřebám cílové skupiny, " nahlížet realizaci interkulturní výchovy v České republice v kontextu evropského dění.
Student získá kompetenci orientovat se v interkulturní společnosti, chápat a respektovat odlišnosti jednotlivých kultur.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování předmětu Obecná didaktika nebo Školní didaktika.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na kolokvium Samostudium - příprava na cvičení Příprava projektu
|
Doporučená literatura
|
-
BITTNEROVÁ, D. (ed.). Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: ERMAT, 2009. ISBN 978-80-87178-06-5..
-
CUSHNER, K. (2013). International Perspectives on Intercultural Education.. Routledge.
-
DRBOHLAV D. Migrace a (i)migranti v Česku. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-039-1..
-
HOLÝ, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ, Praha:SLON, 2001, str. 9 - 56;.
-
Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing.
-
Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál.
-
RÁKOCZYOVÁ M. a R. TRBOLA. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-023-0..
-
TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6..
|