Předmět: Interkulturní výchova

« Zpět
Název předmětu Interkulturní výchova
Kód předmětu KPG/INVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Šemberová Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
Vymezení základních pojmů - interkulturní výchova (multikulturní výchova, globální výchova), interkulturní komunikace; interkulturní kompetence; interkulturní konflikt. Interkulturní výchova/vzdělávání, cíle a metody. Početní zastoupení menšin v České republice, jejich charakteristika, postavení a možnosti začlenění; vztah menšiny a většiny. Metodika práce s žáky cizinci v základních školách - teoretické přístupy, praktické zkušenosti, zainteresované instituce. Příprava učitele na realizaci interkulturního vzdělávání. Interkulturní výchova jako téma v ostatních evropských zemích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání a další základní pojmy, " formulovat a zdůvodnit cíle interkulturní výchovy, " využívat vhodné metody a formy k dosahování cílů interkulturní výchovy, " znát a charakterizovat činnost institucí zabývajících se interkulturní výchovou, " vyjmenovat a charakterizovat různé skupiny menšin žijících v ČR, posuzovat vztahy menšiny a většiny, " aplikovat teoretické znalosti a obecné zkušenosti na vzdělávání žáků z menšin, " objasnit postavení cizinců v ČR, znát možnosti a úskalí jejich začlenění do společenského života v ČR se zaměřením na začlenění do vzdělávacího systému, " popsat aktuální situaci ve školách ve vztahu ke vzdělávání žáků cizinců, " připravit, zrealizovat a vyhodnotit edukační jednotku zaměřenou na interkulturní výchovu vzhledem k aktuálním potřebám cílové skupiny, " nahlížet realizaci interkulturní výchovy v České republice v kontextu evropského dění.
Student získá kompetenci orientovat se v interkulturní společnosti, chápat a respektovat odlišnosti jednotlivých kultur.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování předmětu Obecná didaktika nebo Školní didaktika.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka Samostudium - příprava na kolokvium Samostudium - příprava na cvičení Příprava projektu
Doporučená literatura
  • BITTNEROVÁ, D. (ed.). Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: ERMAT, 2009. ISBN 978-80-87178-06-5..
  • CUSHNER, K. (2013). International Perspectives on Intercultural Education.. Routledge.
  • DRBOHLAV D. Migrace a (i)migranti v Česku. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-039-1..
  • HOLÝ, Ladislav. Malý český člověk a skvělý český národ, Praha:SLON, 2001, str. 9 - 56;.
  • Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada Publishing.
  • Průcha, J. (2010). Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál.
  • RÁKOCZYOVÁ M. a R. TRBOLA. Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-023-0..
  • TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní