Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje studenty s problematikou dětí z dyfunkčních rodin, s kompetencemi sociálních pracovníků v rámci sociálně právní ochrany dětí, jejich spoluprací s rodinou, s pediatrem, školou a dalšími odborníky, zabývá se konkrétními případy ( zanedbávání, týrání a sexuálního zneužívání ), kdy je vážně ohrožen zdravý vývoj dětí. Dále poskytuje přehled všech typů zařízení ústavní péče, poukazuje na formy náhradní rodinné péče - osvojení, pěstounská péče, poručenství a svěření do péče jiné fyzické osoby , na postupy kompetentních orgánů v rámci integrace ( spolupráce státních a nestátních organizací ).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem této disciplíny je přiblížení problematiky studetům oborů zaměřených na sociální práci.
Studenti se orientují v typech integrace dětí do společnosti,v příslušné legislativě, ovládají systém náhradní rodinné péče a postupy orgánů sociálně právní ochrany dětí.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ze sociologie rodiny, vývojové psychologie a sociální politiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracovat seminární práci na zadané téma a kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
LANGMEIER,J., MATĚJČEK,Z. (1995). PSYCHICKÁ DEPRIVACE V DĚTSTVÍ. Praha: Portál.
-
Matoušek, Ol. a kol. (2003). RODINA JAKO INSTITUCE A VZTAHOVÁ SÍŤ . Praha: Slon.
-
SOBOTKOVÁ, I. (2001). PSYCHOLOGIE RODINY . Praha: Portál.
|