Název předmětu | Interkulturní výchova |
---|---|
Kód předmětu | KPG/IKV@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: " Vymezení základních pojmů - interkulturní výchova (multikulturní výchova, globální výchova), interkulturní komunikace; interkulturní kompetence; interkulturní konflikt. Interkulturní výchova/vzdělávání, cíle a metody. " Početní zastoupení menšin v České republice, jejich charakteristika, postavení a možnosti začlenění; vztah menšiny a většiny. " Metodika práce s žáky cizinci v základních školách - teoretické přístupy, praktické zkušenosti, zainteresované instituce. " Příprava pedagoga na realizaci interkulturního vzdělávání. Interkulturní výchova jako téma v ostatních evropských zemích.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání a další základní pojmy, " formulovat a zdůvodnit cíle interkulturní výchovy, " využívat vhodné metody a formy k dosahování cílů interkulturní výchovy, " znát a charakterizovat činnost institucí zabývajících se interkulturní výchovou, " vyjmenovat a charakterizovat různé skupiny menšin žijících v ČR, posuzovat vztahy menšiny a většiny, " aplikovat teoretické znalosti a obecné zkušenosti na vzdělávání žáků z menšin, " objasnit postavení cizinců v ČR, znát možnosti a úskalí jejich začlenění do společenského života v ČR se zaměřením na začlenění do vzdělávacího systému, " popsat aktuální situaci ve školách ve vztahu ke vzdělávání žáků cizinců, " připravit, zrealizovat a vyhodnotit edukační jednotku zaměřenou na interkulturní výchovu vzhledem k aktuálním potřebám cílové skupiny, " nahlížet realizaci interkulturní výchovy v České republice v kontextu evropského dění. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. V případě žádosti o ISP nutná minimálně 30% přítomnost ve výuce a splnění požadovaných úloh jako kompenzace neúčasti ve výuce.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Prezenční forma studia: aktivní účast ve výuce (maximální povolená absence 2x za semestr), plnění průběžných úkolů, vytvoření projektu implementace tématu interkulturní výchovy do konkrétní výuky v rámci jeho aprobačních předmětů (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi) Kombinovaná forma studia: aktivní účast ve výuce (při předem omluvené absenci nutnost včas vypracovat náhradní plnění), vytvoření projektu implementace tématu interkulturní výchovy do konkrétní výuky v rámci aprobačních předmětů studenta (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi) Požadavky při ISP: - samostudium z doporučené literatury s oporou o Moodle - plnění úkolů uvedených v Moodle |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |