Předmět: Historické proměny výchovy

« Zpět
Název předmětu Historické proměny výchovy
Kód předmětu KPG/HPV@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata: Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu ?společnost a výchova?. Dějinné vztahy mezi výchovou a jinými sociálními institucemi. Významné osobnosti a teorie výchovy ? jejich reflexe v současných edukačních soustavách. Antický ideál výchovy ? paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. Středověká koncepce vzdělávání ? educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy ? Bildung, člověk jako Animal Rationale. Demokratická x elitní výchova. Přirozená výchova. Zrození pedagogiky jako vědy. Reformní a alternativní směry v pedagogice 19. a 20. století. Proměny školské soustavy v českých zemích. Proměny vzdělávání učitelů a jiných pedagogických pracovníků

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: charakterizovat dějiny výchovy jako specifickou oblast pedagogické vědy, popsat základní metody historického výzkumu, vysvětlit základní historické trendy a tendence vývoje výchovy v jednotlivých obdobích lidských dějin, objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově ? antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, analyzovat v jednotlivých dobových pedagogických koncepcích vztah mezi společenskými, politickými, ekonomickými a kulturními procesy a výchovnými přístupy, objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Esej na vybrané téma. Podrobně viz moodl.
Doporučená literatura
  • CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů I. (od starověku k osvícenství).
  • Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
  • RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
  • ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. aj. (1999). Chrestomatie z dějin pedagogiky.. Praha.
  • VERNANT, J.-P. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní