Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: Dějiny výchovy z pohledu proměny vztahu ?společnost a výchova?. Dějinné vztahy mezi výchovou a jinými sociálními institucemi. Významné osobnosti a teorie výchovy ? jejich reflexe v současných edukačních soustavách. Antický ideál výchovy ? paideia, agogé, člověka jako zoon politikon. Středověká koncepce vzdělávání ? educatio x erruditio, člověka jako imago Dei, výchova a vzdělávání v období renesance, výchova jako součást obecné nápravy věcí lidských (J.A.Komenský), osvícenecké pojetí výchovy ? Bildung, člověk jako Animal Rationale. Demokratická x elitní výchova. Přirozená výchova. Zrození pedagogiky jako vědy. Reformní a alternativní směry v pedagogice 19. a 20. století. Proměny školské soustavy v českých zemích. Proměny vzdělávání učitelů a jiných pedagogických pracovníků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: charakterizovat dějiny výchovy jako specifickou oblast pedagogické vědy, popsat základní metody historického výzkumu, vysvětlit základní historické trendy a tendence vývoje výchovy v jednotlivých obdobích lidských dějin, objasnit myšlenkovou strukturu jednotlivých dobových vzorců myšlení o výchově ? antropologické představy o člověku, filosofické, sociologické a teologické definování cílů výchovy, názory na role učitele, analyzovat v jednotlivých dobových pedagogických koncepcích vztah mezi společenskými, politickými, ekonomickými a kulturními procesy a výchovnými přístupy, objasnit historické kořeny současných trendů ve výchově.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Esej na vybrané téma. Podrobně viz moodl.
|
Doporučená literatura
|
-
CIPRO, M. (2002). Galerie světových pedagogů I. (od starověku k osvícenství).
-
Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
-
RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
-
ŠTVERÁK, V., KUČERA, Z. aj. (1999). Chrestomatie z dějin pedagogiky.. Praha.
-
VERNANT, J.-P. Řecký člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2005. ISBN 80-7021-731-6..
|