Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Drlíková Veronika, Mgr.
-
Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. U3V, A3V, kluby seniorů jako nejvýznamnější příležitosti edukace seniorů. Aktuální problémy a témata vzdělávání seniorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: objasnit důsledky stárnutí populace a problémy s tím související, konkretizovat priority současné společnosti v této oblasti,charakterizovat gerontagogiku a zdůvodnit její opodstatněnost pro současnou společnost,určit místo gerontagogiky v systému věd,vymezit předmět gerontagogiky, její funkce a problémové oblasti,vymezit základní pojmy stárnutí, stáří, senior,charakterizovat stárnutí jako přirozenou součást života, vyjmenovat kritické body na životní dráze seniora,charakterizovat edukaci seniorů jako nový společenský fenomén, specifikovat faktory podmiňující rozvoj vzdělávání seniorů,objasnit význam výchovy ke stáří a ve stáří v kontextu celoživotního učení a vzdělávání,vymezit seniory jako cílovou skupinu vzdělávání,konkretizovat typy institucí a popsat programy edukace seniorů, specifikovat aspekty ovlivňující proces učení u seniorů,konkretizovat požadavky na vzdělavatele (edukátory) seniorů,vyjmenovat nejznámější typy institucí a programů zabývajících se edukací seniorů, vyjmenovat funkce, specifika i problémová pole edukace seniorů,zdůvodnit význam edukace seniorů jako podpory kvality života seniorů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Výuka a plnění předmětu bude založené na principech service learningu. Tato učební strategie reaguje na aktuální potřeby komunity, je koordinovaná ve spolupráci školy a komunity a především umožní studentům využít nabyté vědomosti a dovednosti v reálných životních situacích. Spolupráce bude probíhat na úrovni studentů, univerzity a klubů pro seniory, pro které si připravíme vzdělávací aktivitu podle konkrétních požadavků. V případě IVP: Samostatné vypracování a konzultace tří úkolů v průběhu semestru po domluvě s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMEC, P., KRYŠTOF, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: MU a Asociace univerzit třetího věku ČR, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4..
-
BOČKOVÁ, V. Vzdělávání ? průvodní jev života. Olomouc: Vydavatelství UP, 2002. ISBN 80-244-0441-9..
-
ČORNANIČOVÁ, R. Edukácia seniorov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. ISBN 80-223-1206-1..
-
DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3..
-
HARTL, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7..
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vydání. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9..
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie, aneb Senioři mezi námi. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-900-8..
-
Vostrý, Michal a Veteška, Jaroslav. (2021). Kognitivní rehabilitace seniorů. Praha: Grada.
|