Předmět: Gerontagogika

« Zpět
Název předmětu Gerontagogika
Kód předmětu KPG/GPD@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. U3V, A3V, kluby seniorů jako nejvýznamnější příležitosti edukace seniorů. Aktuální problémy a témata vzdělávání seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: objasnit důsledky stárnutí populace a problémy s tím související, konkretizovat priority současné společnosti v této oblasti, charakterizovat gerontagogiku a zdůvodnit její opodstatněnost pro současnou společnost vymezit předmět gerontagogiky, její funkce a problémové oblasti, vymezit základní pojmy stárnutí, stáří, senior, charakterizovat stárnutí jako přirozenou součást života, vyjmenovat kritické body na životní dráze seniora, specifikovat faktory podmiňující rozvoj vzdělávání seniorů, objasnit význam edukace ke stáří a ve stáří v kontextu celoživotního učení a vzdělávání, vymezit seniory jako cílovou skupinu vzdělávání, konkretizovat typy institucí a popsat programy edukace seniorů, specifikovat aspekty ovlivňující proces učení u seniorů, konkretizovat požadavky na vzdělavatele (edukátory) seniorů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Výuka a plnění předmětu bude založené na principech service learningu. Tato učební strategie reaguje na aktuální potřeby komunity, je koordinovaná ve spolupráci školy a komunity a především umožní studentům využít nabyté vědomosti a dovednosti v reálných životních situacích. Spolupráce bude probíhat na úrovni studentů, univerzity a klubů pro seniory, pro které si připravíme vzdělávací aktivitu podle konkrétních požadavků.
Doporučená literatura
  • ADAMEC, P., KRYŠTOF, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: MU a Asociace univerzit třetího věku ČR, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4..
  • Bočková, V.:. Vzdělávání - průvodní jev života. Olomouc 2002..
  • ČORNANIČOVÁ, R. (1998). Edukácia seniorov.. Bratislava.
  • Dvořáčková, D. Kvalita života seniorů.
  • Hartl, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999..
  • Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
  • Haškovcová, H. (2012). Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. Praha: Galén.
  • Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
  • Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2893-2..
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní