Předmět: Gender a výchova

« Zpět
Název předmětu Gender a výchova
Kód předmětu KPG/GEVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Gender studies a výchova: uvedení do problematiky, vymezení terminologie a přístupů. Interdisciplinární pojetí genderové problematiky. Výchova jako socializační proces: biologické a kulturní determinanty výchovy, genderová socializace, genderové stereotypy. Sociální role jako determinant výchovy. Identita jako problém genderové výchovy. Historické pojetí a proměny výchovy z hlediska gender: socio-kulturní konstrukty společnosti, středověký diskurs, novověký diskurs. Institucionalizace vzdělávání: kurikulární diference vzdělání dívek a chlapců, pohlavně homogenní a heterogenní školní třídy. Současná problematika genderové výchovy: vymezení sociálních rolí, vlivy masmédií na utváření současné genderové identity mládeže. Česká škola a otázka genderové výchovy. Genderová diferenciace v práci učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat pojem gender a charakterizovat jeho interdisciplinární pojetí, vysvětlit roli socializace ve výchově z genderového pohledu, charakterizovat proměny vzdělávání v závislosti na proměnách diskursů, zhodnotit a posoudit současný stav genderové výchovy v českých školách , nastínit a aplikovat možná východiska a metody genderové výchovy v praxi učitele.
-
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka Samostudium - příprava na zkoušku, kolokvium Samostudium - příprava na cvičení, seminář Seminární práce (esej), Projekt,
Doporučená literatura
  • BABANOVÁ, A. (2007). Genderově citlivá výchova: kde začít?. Praha : Žába na prameni.
  • EURYDICE. Genderové rozdíly ve výsledcích vzdělávání: Opatření a současná situace v Evropě. Praha: UIV, 2011. ISBN 978-92-9201-130-7.
  • JANOŠOVÁ, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. . Praha : Grada.
  • JARKOVSKÁ, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělávání. Brno: Nesehnutí, 2003. ISBN 80-903228-2-4..
  • SKÁLOVÁ. Genderovou optikou: zaměřeno na český vzdělávací systém. Praha, Gender Studies, 2008. ISBN 978-80-86520-28-5..
  • Smetáčková, I.; Vlková, K. (2005). Gender ve škole.. Praha: Otevřená společnost.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní