Vyučující
|
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. U3V, A3V, kluby seniorů jako nejvýznamnější příležitosti edukace seniorů. Aktuální problémy a témata vzdělávání seniorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Sociální pedagog se ve své sociálně-výchovné práci setkává s různými sociálními skupinami. Jednou ze skupin, u které je důležitá podpora plnohodnotného trávení volného času, jsou senioři. Gerontopedagogika je hraniční disciplína na pomezí pedagogiky a gerontologie. Předmětem gerontopedagogiky je edukace seniorů, konkrétně vlastní seniorská edukace, preseniorská edukace (jako příprava na stáří) a proseniorská edukace (zaměřená na společenskou podporu stáří a na mezigenerační porozumění). Cíle: - reflektovat aktuální poznatky gerontopedagogiky, - znalosti podstaty edukace seniorů, - znalost gerontopedagogických intervencí (vzdělávání, výchovy, animace, aktivizace, péče, funkcionálního působení) zaměřených na seniory v širších společenských souvislostech a v kontextu biologických, psychologických, sociálních a spirituálních změn ve vyšším věku, - znalost institucionálního a organizačního zabezpečení edukace seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako samostatné disciplíny.
- rozšířená teoretická základna pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - mezioborový nadhled - kompetence pro sociálně-výchovnou činnost seniorů - kompetence pro vytváření individuálních plánů pro volný čas seniorů
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vytvoření individuálního plánu pro volný čas seniorů. Prezentace a obhájení plánu. Vyučující je k dispozici ke konzultacím jednak v době konání tutoriálů a také elektronicky prostřednictvím LMS. Zároveň mohou studující využít konzultace v pravidelných konzultačních hodinách a v neodkladných případech také prostřednictvím emailu V případě IVP: Samostatné vypracování a konzultace tří úkolů v průběhu semestru po domluvě s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
BENESOVÁ, D. Gerontagogika. Praha: UJAK, 2017..
-
Jesenský, J. (2000). Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum.
-
Kalvach, Z. a kol. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada.
-
Muhlpacher, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Masarykova Univerzita.
-
Špatenková, N. Gerontagogické intervence.
-
Špatenková, N. (2009). Gerontopsychologie.
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. (2015). Edukace seniorů.. Praha.
-
Veteška, J. (2017). Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha.
|