Předmět: Gerontagogika

« Zpět
Název předmětu Gerontagogika
Kód předmětu KPG/GEKA@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. U3V, A3V, kluby seniorů jako nejvýznamnější příležitosti edukace seniorů. Aktuální problémy a témata vzdělávání seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Sociální pedagog se ve své sociálně-výchovné práci setkává s různými sociálními skupinami. Jednou ze skupin, u které je důležitá podpora plnohodnotného trávení volného času, jsou senioři. Gerontopedagogika je hraniční disciplína na pomezí pedagogiky a gerontologie. Předmětem gerontopedagogiky je edukace seniorů, konkrétně vlastní seniorská edukace, preseniorská edukace (jako příprava na stáří) a proseniorská edukace (zaměřená na společenskou podporu stáří a na mezigenerační porozumění). Cíle: - reflektovat aktuální poznatky gerontopedagogiky, - znalosti podstaty edukace seniorů, - znalost gerontopedagogických intervencí (vzdělávání, výchovy, animace, aktivizace, péče, funkcionálního působení) zaměřených na seniory v širších společenských souvislostech a v kontextu biologických, psychologických, sociálních a spirituálních změn ve vyšším věku, - znalost institucionálního a organizačního zabezpečení edukace seniorů na pozadí konstitující se gerontopedagogiky jako samostatné disciplíny.
- rozšířená teoretická základna pro praxi v oblasti sociální pedagogiky - mezioborový nadhled - kompetence pro sociálně-výchovnou činnost seniorů - kompetence pro vytváření individuálních plánů pro volný čas seniorů
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vytvoření individuálního plánu pro volný čas seniorů. Prezentace a obhájení plánu. Vyučující je k dispozici ke konzultacím jednak v době konání tutoriálů a také elektronicky prostřednictvím LMS. Zároveň mohou studující využít konzultace v pravidelných konzultačních hodinách a v neodkladných případech také prostřednictvím emailu V případě IVP: Samostatné vypracování a konzultace tří úkolů v průběhu semestru po domluvě s vyučujícím.
Doporučená literatura
  • BENESOVÁ, D. Gerontagogika. Praha: UJAK, 2017..
  • Jesenský, J. (2000). Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum.
  • Kalvach, Z. a kol. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada.
  • Muhlpacher, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Masarykova Univerzita.
  • Špatenková, N. Gerontagogické intervence.
  • Špatenková, N. (2009). Gerontopsychologie.
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. (2015). Edukace seniorů.. Praha.
  • Veteška, J. (2017). Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní