Předmět: Etická výchova

« Zpět
Název předmětu Etická výchova
Kód předmětu KPG/ETVQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika a její význam pro mezilidské vztahy. Základní vymezení etiky a souvisejících pojmů. Individuální etika. Hodnotové postoje. Cíle, obsah a metody etické výchovy. Škola a výchova k hodnotám. Model výchovy charakteru podle Berkowitze. Vybrané koncepce a teorie morálního vývoje. Faktory podmiňující proces morálního vývoje. Analýza procesu mravního vývoje. Věkové zvláštnosti žáků a studentů a jejich morální vývoj. Podmínky rozvoje autonomní morálky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní etické kategorie, " objasnit etické výchovy v kurikulu současné školy, " vysvětlit význam morální vývoj jedince v pedagogických a psychologických souvislostech, " vyjmenovat a charakterizovat vybrané koncepce a teorie morálního vývoje, " posoudit možnosti školy ve výchově k hodnotám, " analyzovat možnosti školy ve výchově charakteru žáků, " hodnotit a vytvářet návrhy projektů pro realizaci etické výchovy ve škole.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na kolokvium Samostudium - příprava a na cvičení, seminář Seminární práce (esej), Projekt,
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Praha: Academia.
  • HAVLÍKOVÁ. . Etická výchova pro 2.stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-994-0..
  • Hlavinka, P. (2001). Daseinsanalýza. Setkání filozofie s psychoterapií. UP, Olomouc.
  • NOVÁKOVÁ, M. a VYVOZILOVÁ, Z. Etická výchova pro základní a střední školy. Praha: Etické fórum ČR, 2014. ISBN neuvedeno..
  • NYTROVÁ, O. a PIKÁLKOVÁ, M. Etika a logika v komunikaci. Praha: Univerzita J.A. Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-45-7..
  • PŘÍKASKÝ, J. Učebnice základů etiky. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-505-5..
  • Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní