Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Etika a její význam pro mezilidské vztahy. Základní vymezení etiky a souvisejících pojmů. Individuální etika. Hodnotové postoje. Cíle, obsah a metody etické výchovy. Škola a výchova k hodnotám. Model výchovy charakteru podle Berkowitze. Vybrané koncepce a teorie morálního vývoje. Faktory podmiňující proces morálního vývoje. Analýza procesu mravního vývoje. Věkové zvláštnosti žáků a studentů a jejich morální vývoj. Podmínky rozvoje autonomní morálky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní etické kategorie, " objasnit etické výchovy v kurikulu současné školy, " vysvětlit význam morální vývoj jedince v pedagogických a psychologických souvislostech, " vyjmenovat a charakterizovat vybrané koncepce a teorie morálního vývoje, " posoudit možnosti školy ve výchově k hodnotám, " analyzovat možnosti školy ve výchově charakteru žáků, " hodnotit a vytvářet návrhy projektů pro realizaci etické výchovy ve škole.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na kolokvium Samostudium - příprava a na cvičení, seminář Seminární práce (esej), Projekt,
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Praha: Academia.
-
HAVLÍKOVÁ. . Etická výchova pro 2.stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-994-0..
-
Hlavinka, P. (2001). Daseinsanalýza. Setkání filozofie s psychoterapií. UP, Olomouc.
-
NOVÁKOVÁ, M. a VYVOZILOVÁ, Z. Etická výchova pro základní a střední školy. Praha: Etické fórum ČR, 2014. ISBN neuvedeno..
-
NYTROVÁ, O. a PIKÁLKOVÁ, M. Etika a logika v komunikaci. Praha: Univerzita J.A. Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-45-7..
-
PŘÍKASKÝ, J. Učebnice základů etiky. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-505-5..
-
Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat.
|