Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do předmětu, Profesní etika učitele, Hodnoty, Hodnotová výchova, Hodnota člověka, Morální vývoj, Hodnocení, Rozhodování v profesi pedagoga, Vybrané etické teorie Studijní opory dostupné v Moodlu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesní etiky učitele, - zdůvodnit význam hodnotové výchovy, - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - porozumět etickým aspektům školního hodnocení - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování, - posoudit přínos etických teorií pro práci pedagoga
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Přednášky nepovinné, avšak student je v případě neúčasti povinen přednášku samostatně nastudovat z materiálů dostupných v Moodlu. Semináře povinné, student v nich prokazuje znalost obsahu přednášky, přičemž svědomitě a ve spolupráci s členy své skupiny plní zadané úkoly. Teoretické poznatky budou na konci semestru ověřeny pomocí testu. Studenti s ISP - doporučená účast na semináři min. 30%
|
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Zvon.
-
BRÁZDA, R. Ethicum. Zlín: Verbum, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6..
-
GLUCHMANNOVÁ, M. . Profesíjna etika učiteľa. Brno: Tribun, EU, 2009. ISBN 978-80-7399-827-1..
-
Jankovský, Jiří. (2003). Etika pro pomáhající profese. Prah - Triton.
-
JANOTOVÁ, H. Profesní etika. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN80-86861-42-2..
-
Pelcová, N., Semrádová, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha.
-
ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi.. Praha: Univerzita Karlova.
-
THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-806-6..
|