Předmět: Profesní etika učitele

« Zpět
Název předmětu Profesní etika učitele
Kód předmětu KPG/ETP@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do předmětu, Profesní etika učitele, Hodnoty, Hodnotová výchova, Hodnota člověka, Morální vývoj, Hodnocení, Rozhodování v profesi pedagoga, Vybrané etické teorie Studijní opory dostupné v Moodlu

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesní etiky učitele, - zdůvodnit význam hodnotové výchovy, - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - porozumět etickým aspektům školního hodnocení - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování, - posoudit přínos etických teorií pro práci pedagoga

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Přednášky nepovinné, avšak student je v případě neúčasti povinen přednášku samostatně nastudovat z materiálů dostupných v Moodlu. Semináře povinné, student v nich prokazuje znalost obsahu přednášky, přičemž svědomitě a ve spolupráci s členy své skupiny plní zadané úkoly. Teoretické poznatky budou na konci semestru ověřeny pomocí testu. Studenti s ISP - doporučená účast na semináři min. 30%
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (1994). Úvod do etiky. Praha: Zvon.
  • BRÁZDA, R. Ethicum. Zlín: Verbum, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6..
  • GLUCHMANNOVÁ, M. . Profesíjna etika učiteľa. Brno: Tribun, EU, 2009. ISBN 978-80-7399-827-1..
  • Jankovský, Jiří. (2003). Etika pro pomáhající profese. Prah - Triton.
  • JANOTOVÁ, H. Profesní etika. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. ISBN80-86861-42-2..
  • Pelcová, N., Semrádová, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha.
  • ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi.. Praha: Univerzita Karlova.
  • THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-806-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní