Předmět: Didaktika psychologie a pedagogiky 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika psychologie a pedagogiky 2
Kód předmětu KPG/DPPP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. Profil absolventů středních škol s vyučovacím předmětem psychologie a pedagogika. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Kreativita v práci učitele. Sebereflexe a sebehodnocení učitele. Učební úloha. Pozorování a analýza vyučovacího procesu. Výběr a uspořádání učiva v psychologii.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
V přednáškách předmětu se vyučující bude věnovat jednotlivým tématickým okruhům, které mají přímou vazbu na zpracování metodické přípravy na hodinu psychologie a pedagogiky. V průběhu semestru student vypracovává metodickou přípravu na hodinu psychologie, která vzniká na základě zpracování časového a tématického plánu pro konkrétní školu. Metodická příprava na hodinu psychologie je projektem a realizací studentova vlastního pojetí vyučovací hodiny psychologie a pedagogika. Výcvik je zaměřen na utváření a rozvíjení didaktických, diagnostických a evaluačních kompetencí budoucího učitele.

Předpoklady
Znalost obecné a školní didaktiky, znalost Pc.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Zpracovat projekt - metodický balíček k zadanému učivu. Realizace modelové výuky ve cvičení. Znalost algoritmu přípravy na výuku. Znalost aktivizačních metod.
Doporučená literatura
  • HOMOLA, M., TRPIŠOVSKÁ, D. (1989). Úvod do didaktiky psychologie.. Olomouc.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha.
  • VÍZDAL, F. (1987). Didaktika psychologie.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr