Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. Profil absolventů středních škol s vyučovacím předmětem psychologie a pedagogika. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Kreativita v práci učitele. Sebereflexe a sebehodnocení učitele. Učební úloha. Pozorování a analýza vyučovacího procesu. Výběr a uspořádání učiva v psychologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
V přednáškách předmětu se vyučující bude věnovat jednotlivým tématickým okruhům, které mají přímou vazbu na zpracování metodické přípravy na hodinu psychologie a pedagogiky. V průběhu semestru student vypracovává metodickou přípravu na hodinu psychologie, která vzniká na základě zpracování časového a tématického plánu pro konkrétní školu. Metodická příprava na hodinu psychologie je projektem a realizací studentova vlastního pojetí vyučovací hodiny psychologie a pedagogika. Výcvik je zaměřen na utváření a rozvíjení didaktických, diagnostických a evaluačních kompetencí budoucího učitele.
|
Předpoklady
|
Znalost obecné a školní didaktiky, znalost Pc.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zpracovat projekt - metodický balíček k zadanému učivu. Realizace modelové výuky ve cvičení. Znalost algoritmu přípravy na výuku. Znalost aktivizačních metod.
|
Doporučená literatura
|
-
HOMOLA, M., TRPIŠOVSKÁ, D. (1989). Úvod do didaktiky psychologie.. Olomouc.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha.
-
VÍZDAL, F. (1987). Didaktika psychologie.. Brno.
|