Předmět: Pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPG/DIS@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická diagnostika v systému pedagogiky. Základní pojmy. Diagnostický proces. Specifika pedagogické diagnostiky. Etické a právní aspekty pedagogické diagnostiky. Klasifikace diagnostických metod: Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anamnéza. Kazuistika. Analýza dokumentů. Portfolio. Osobnostní sebereflexe a sebereflexe v profesi.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vysvětlit místo pedagogické diagnostiky v systému pedagogiky, . definovat základní diagnostické pojmy, . porozumět principu diagnostického procesu, . akceptovat etické a právní aspekty pedagogické diagnostiky, . popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, . administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), . používat portfolio jako diagnostickou metodu, . zpracovat jednoduchý diagnostický projekt a aplikovat ho na konkrétní sledovaný jev.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- aktivní účast na výuce v rozsahu 70%; - úspěšné splnění zkoušky. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět. Požadavky na studenty s ISP: - min. 30% účast na výuce; - prostudování materiálů ke studiu - LMS Moodle; - úspěšné absolvování zkoušky.
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
  • HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-498-5..
  • MAREŠ, J. Styly učení. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7..
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2..
  • MUSILOVÁ, M. . Pedagogická diagnostika . Olomouc: PVP, 2012. ISBN 978 80 904822 4 1..
  • MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe . Olomouc: PdF UP, 2003. ISBN 80 244 0749 3..
  • ONDRÁČEK, P. Vy rušování, neposlušnost a odmítání spolupráce . Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001..
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4..
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní