Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická diagnostika jako teoreticko-praktická disciplína školní didaktiky a její využití v rámci výuky. Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje: Pozorování. Dotazník, anketa Ústní zkoušení Didaktický test. Analýza úloh a činností. Řízení výuky metodou mastery learning. Sociometrie. Volba povolání, profesní orientace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Význam pedagogické diagnostiky. Metody pedagogické diagnostiky v práci učitele. Pedagogické pozorování a jeho druhy, faktory ovlivňující objektivitu pozorování, systémy standardizovaného pozorování. Rozhovor. Ústní zkouška. didaktické testy. Metody vyhodnocování a interpretace diagnostických šetření.
Studenti budou schopni definovat základní metody pedagogické diagnostiky a použít je v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Předmět nemá zvláštní předpoklady kladené na studenty.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
75% docházka na výuku. Aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
Hrabal, V. (2002). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky.. Praha.
-
CHRÁSKA, M. (1999). Didaktické testy. Brno.
-
Chráska, M. (1988). Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc.
-
Svoboda, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha.
-
Zelinková, O. (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program.. Praha.
|