Témata: -Cíle vzdělávání ekonomických předmětů na středních školách s ekonomickým zaměřením. -Specifičnost učiva EP, vztah teorie a praxe. EP na SŠ, jejich místo v učebním plánu. -Učebnice - evaluace vybraných učebnic pro výuku EP. -Práce s časopisy ve výuce EP. -Využití didaktické techniky při výuce EP. Projektování výuky - tvorba tematických plánů. -Příprava učitele EP na vyučování. -Pedagogická a sociální role učitele EP. Kreativita v práci učitele. Pedagogická zkušenost a tvořivost. -Sebereflexe a sebehodnocení učitele EP. Hospitace ve vyuč. hodinách EP. -Předmětová komise a její funkce ve výuce EP. Vlastní zkušenosti a názory v práci člena předmětové komise. -Uplatnění didaktických zásad ve výuce EP na SŠ. Příklady pozitivního užití zásad při výuce EP, příklady vyučování s absencí vybraných zásad. -Vztah teorie a praxe na SŠ s ekonomickým zaměřením. Místo praxe v kurikulu vybrané SŠ s ekonom. zaměřením. Koncepce praxe. Problematika přípravy, řízení a hodnocení praxe na SŠ. -Evaluace výsledků výuky. Klasifikační řád, stupnice. Užití didaktických testů ve výuce EP a jejich konstrukce. Interakce a komunikace ve výuce EP. -Komunikativní dovednosti učitele a žáka. Rozvoj komunikativních dovedností. Problematika verbálních metod. Otázka učitele a žáka ve výuce EP. Klasifikace otázek ve výuce EP. -Výukové metody, volba a příklady jejich využití ve výuce EP. Aktivizační metody ve výuce EP - jejich přehled, funkce v učebním procesu studentů, vysvětlení podstaty. Příklady užití na SŠ ve výuce EP. Motivace a zájem žáků o výuku EP. -Etapy vyučovacího procesu. Fixace a aplikace učiva a kontrola jeho osvojení. Etapy procesu v modelu EUR a jejich využití v praxi SŠ ekonom. zaměření. -Kázeň ve výuce, humor, klima třídy. Styly vedení studentů SŠ s ekom. zaměřením. -Vlastní poznatky, hodnocení, doporučení. Fiktivní firma, její vedení, využití, vlastní zkušenosti ve výuce EP. -Příprava žáka na vyučovací hodiny EP. Typy domácí přípravy na vyučování z hlediska metod. stylů učení žáků, cílů vzdělávání, využitelných prostředků.
|
-
ASZTALOS, O. Úvod do teorie vyučování ekonomickým předmětům. Praha: SPN, 1994.
-
ASZTALOS, O. Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v České republice. Praha: VŠE, 1996. ISBN 80-7079-319-8..
-
ASZTALOS, O. Vybrané problémy z didaktiky ekonomických předmětů. 1. vyd. Praha: VŠE, 1992. ISBN 80-7079-362-7..
-
Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
-
GRECMANOVÁ, H.: HOLOUŠOVÁ, D.: URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika, Olomouc: Hanex, 2002. ISBN 80-85783-20-7..
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-8085783-73-5..
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2..
-
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8..
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002..
-
KOUDELKA, J. Didaktika ekonomických předmětů. 1. vyd. Praha: SPN, 1994..
-
MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1997. ISBN 80-210-1549-7..
-
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5..
-
OBST, O. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Gevak, 2012. ISBN 978-80-86768-49-6..
-
ROTPORT, M. Didaktická technika. 1. vyd. Praha: VŠE, 2003. ISBN 80-245-0481-2..
-
ROTPORT, M. Didaktika předmětu ekonomické teorie. 1. vyd. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-071-7..
-
ROTPORT, M., KOUDELA, J. Didaktika předmětu práce ve fiktivní firmě. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-476-3.
-
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7..
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0..
-
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9..
|