Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Po absolvování předmětu student prokáže znalosti v následujících tématech: Institucionalizace předškolních zařízení ve světe do konce 19. století Institucionalizace předškolních zařízení v českých zemích před rokem 1869 Vytváření systému předškolních institucí v českých zemích v letech 1969-1948 Vývoj institucí předškolní výchovy v českých zemích ve 2. polovině 20. století Vývojové trendy předškolní výchovy v současnosti
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentovi poznatky o historickém vývoji institucionalizované předškolní výchovy, a to v kontextu vývoje institucí, dále významných osobností, které se na rozvoji předškolní výchovy podíleli. Studenti budou vedeni k porozumění souvislostí vývoje v rámci jednotlivých klíčových etap s odrazem a přínosem pro současné předškolní vzdělávání.
Po absolvování předmětu student prokáže znalosti v následujících tématech: Institucionalizace předškolních zařízení ve světe do konce 19. století, Institucionalizace předškolních zařízení v českých zemích před rokem 1869 Vytváření systému předškolních institucí v českých zemích v letech 1969-1948 Vývoj institucí předškolní výchovy v českých zemích ve 2. polovině 20. století Vývojové trendy předškolní výchovy v současnosti
|
Předpoklady
|
Teoretické znalosti z oblasti pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
1. Student je povinný průběžné plnit úkoly v rámci seminářů, dále je povinný účastnit se seminářů v rozsahu 75%, v případě závažných důvodů bude akceptovaná docházka min. 50 % (nutná omluva - doloženo lékařským potvrzením), v případě, že student bude mít v seminářích účast nižší jak 75 %, bude mu zadaná seminární práce, v níž prokáže porozumění učivu, které bylo procvičováno v době jeho nepřítomnosti 2. Požadavky pro udělení zápočtu Dva týdny před zkouškou student odevzdá esej k pedagogickému dílu významného myslitele, filozofa, pedagoga 19. století. Výběr díla je na studentovi. Student hledá odpověď na otázku: V čem spatřujete přínos pedagogických názorů vybraného autora v době kdy žil? Rozsah práce: 4 - 6 normostran, řádkování 1,5 (ISO 690) Posouzená a schválená práce vyučujícím je podmínkou pro přihlášení se na zkoušku. 3. Požadavky ke zkoušce Znalosti v rozsahu učiva, které budou ověřeny formou písemného testu: - Znalosti o vývoji institucí předškolní výchovy v kontextu politických, sociálních a kulturních vlivů - Znalosti organizace, správy a financování předškolní výchovy v proměnách jednotlivých období - Znalosti významných osobností a jejich přínos pro rozvoj předškolní výchovy - Znalosti se zaměřením na vývoj profese učitele mateřské školy Minimální počet bodů pro udělení zkoušky: 70. Pokud dojde z epidemiologických důvodů ke zrušení prezenční výuky, přejde výuka do režimu online, a to prostřednictvím platformy ZOOM, MOODLE. V tomto případě studenti obdrží Průvodce studiem, podle kterého bude probíhat řízené samostudium.
|
Doporučená literatura
|
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. (2010). České učitelstvo a Hasnerovy zákony. E-pedagogium.
-
KOVAŘÍČEK, V. (1978). Dokumenty k vývoji zařízení předškolní výchovy a k vzdělávání učitelek mateřských škol. Olomouc: UP.
-
RÝDL, K., ŠMELOVÁ, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869 - 2011). Olomouc: UP.
|