Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Berka Karel, Mgr.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem komunikace. Sociální komunikace. Pedagogická komunikace. Specifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele. Neverbální pedagogická komunikace. Verbální pedagogická komunikace. Monolog a dialog ve vyučování. Otázky a odpovědi v pedagogické komunikaci. Paralingvistické prostředky komunikace. Bariéry v pedagogické komunikaci. Tréma. Sociální aspekty v pedagogické interakci. Konflikt a možnosti jeho řešení. Kritické situace v pedagogické komunikaci. Komunikace v rámci multikulturní společnosti. Genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci. Média jako prostředky pedagogické komunikace (učební texty, audio a video, multimédia, ICT). Trénink interakcí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vysvětlit pojmy komunikace, sociální komunikace, specifikovat jednotlivé typy komunikace, charakterizovat pedagogickou komunikaci, objasnit specifika a zásady pedagogické komunikace, analyzovat nezbytné komunikativní dovednosti učitele, popsat specifické projevy verbální a neverbální komunikace ve výuce, konkretizovat požadavky na efektivní vedení rozhovoru, dialogu a diskuse, analyzovat paralingvistické prostředky komunikace, vyjmenovat a analyzovat bariéry a kritické situace v pedagogické komunikaci a navrhnout možnosti jejich řešení nebo minimalizace, charakterizovat specifika využívání médií pro sociální, ale především pedagogickou komunikaci, aplikovat teoretické znalosti při řešení modelových situací.
Plnění praktických úkolů by mělo rozvíjet studentovy dovednosti v oblasti komunikace, empatie, kooperace a asertivity. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o vlastním vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
|
Předpoklady
|
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
-
BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2002). Komunikativní dovednosti.. Olomouc: UP.
-
De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
-
GAVORA, Peter. (2005). Učitel a žáci v komunikaci . Brno : Paido.
-
HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: UK.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
-
LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
-
LOTKO, E. (1997). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: UP.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
-
MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro . (1995). Komunikace ve škole. Brno : MU.
-
MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
-
MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat.. Praha: MAGNET PRESS.
-
MUSILOVÁ, M. (2002). Interakce učitele a žáka: cvičebnice.. Olomouc: UP.
-
NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
-
PEASE, A. (2001). Řeč těla . Praha : Portál.
-
PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada .
-
SVATOŠ, T. (2009). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.
-
ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.
-
VALENTA, J. (2005). Učíme (se) komunikovat. Kladno.
-
VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno.
-
VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.
|