Předmět: Cvičení z pedagogické komunikace

« Zpět
Název předmětu Cvičení z pedagogické komunikace
Kód předmětu KPG/CPKQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Berka Karel, Mgr.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem komunikace. Sociální komunikace. Pedagogická komunikace. Specifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele. Neverbální pedagogická komunikace. Verbální pedagogická komunikace. Monolog a dialog ve vyučování. Otázky a odpovědi v pedagogické komunikaci. Paralingvistické prostředky komunikace. Bariéry v pedagogické komunikaci. Tréma. Sociální aspekty v pedagogické interakci. Konflikt a možnosti jeho řešení. Kritické situace v pedagogické komunikaci. Komunikace v rámci multikulturní společnosti. Genderově korektní způsob vyjadřování v pedagogické komunikaci. Média jako prostředky pedagogické komunikace (učební texty, audio a video, multimédia, ICT). Trénink interakcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vysvětlit pojmy komunikace, sociální komunikace, specifikovat jednotlivé typy komunikace, charakterizovat pedagogickou komunikaci, objasnit specifika a zásady pedagogické komunikace, analyzovat nezbytné komunikativní dovednosti učitele, popsat specifické projevy verbální a neverbální komunikace ve výuce, konkretizovat požadavky na efektivní vedení rozhovoru, dialogu a diskuse, analyzovat paralingvistické prostředky komunikace, vyjmenovat a analyzovat bariéry a kritické situace v pedagogické komunikaci a navrhnout možnosti jejich řešení nebo minimalizace, charakterizovat specifika využívání médií pro sociální, ale především pedagogickou komunikaci, aplikovat teoretické znalosti při řešení modelových situací.
Plnění praktických úkolů by mělo rozvíjet studentovy dovednosti v oblasti komunikace, empatie, kooperace a asertivity. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o vlastním vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Předpoklady
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2002). Komunikativní dovednosti.. Olomouc: UP.
  • De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • GAVORA, Peter. (2005). Učitel a žáci v komunikaci . Brno : Paido.
  • HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: UK.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
  • LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno : Paido.
  • LOTKO, E. (1997). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: UP.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • MAREŠ, Jiří, KŘIVOHLAVÝ, Jaro . (1995). Komunikace ve škole. Brno : MU.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat.. Praha: MAGNET PRESS.
  • MUSILOVÁ, M. (2002). Interakce učitele a žáka: cvičebnice.. Olomouc: UP.
  • NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
  • PEASE, A. (2001). Řeč těla . Praha : Portál.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada .
  • SVATOŠ, T. (2009). Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace. Hradec Králové.
  • ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.
  • VALENTA, J. (2005). Učíme (se) komunikovat. Kladno.
  • VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno.
  • VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní