Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, Mgr. Ph.D., LL.M.
|
Obsah předmětu
|
Prostředky moderní didaktické techniky, jejich princip, obsluha a základní údržba. Komerční a freeware aplikace pro edukační účely. Vzdělávací portály. Vzdělávací sociální sítě. Didaktické aspekty vybraných technických výukových systémů, počítačových systémů, informačních a komunikačních technologií, médií a multimédií. Princip, obsluha a základní údržba vybraných technických výukových prostředků. Základní uživatelské dovednosti s moderní didaktickou technikou. Interaktivní tabule ve vzdělávání. Tablet ve vzdělávání. Příprava podkladů a tvorba prezentací pro statickou i dynamickou projekci. Výuková prezentace. Ergonomické zásady při práci s moderní didaktickou technikou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat a charakterizovat didaktické aspekty vybraných technických výukových systémů, počítačových systémů, informačních a komunikačních technologií, médií a multimédií, - vyhledat komerční a freeware aplikace pro edukační účely, - využívat vzdělávací portály a vzdělávací sociální sítě, - ovládat a provádět základní údržbu vybraných technických výukových prostředků, - ovládat interaktivní tabuli a tablet ve vzdělávání, - připravit prezentaci nepromítaného záznamu (záznamové plochy), prezentaci pro interaktivní tabuli, promítací (projekční) techniku, zvukovou (auditivní) techniku a televizní techniku, - volit využití techniky ve výuce v souladu s formami a metodami výuky, - připravit podklady pro tvorbu prezentací pro statickou i dynamickou projekci, - připravit vyučovací jednotku podporovanou počítačem, internetem, statickou i dynamickou projekcí.
Absolvent předmětu je schopen popsat a charakterizovat didaktické aspekty vybraných technických výukových systémů, počítačových systémů, informačních a komunikačních technologií, médií a multimédií, dále vyhledat komerční a freeware aplikace pro edukační účely, využívat vzdělávací portály a vzdělávací sociální sítě, ovládat a provádět základní údržbu vybraných technických výukových prostředků, ovládat interaktivní tabuli a tablet ve vzdělávání, připravit prezentaci nepromítaného záznamu (záznamové plochy), prezentaci pro interaktivní tabuli, promítací (projekční) techniku, zvukovou (auditivní) techniku a televizní techniku, volit využití techniky ve výuce v souladu s formami a metodami výuky, připravit podklady pro tvorbu prezentací pro statickou i dynamickou projekci, připravit vyučovací jednotku podporovanou počítačem, internetem, statickou i dynamickou projekcí.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti vzdělávacích technologií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Vypracování zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
EDWARDS, Anthony. (2012). New Technology and Education (Contemporary Issues in Education Studies).. London: Bloomsbury Academic.
-
HAUSNER, Milan. (2007). Výukové objekty a interaktivní vyučování.. Liberec: Venkovský prostor.
-
HESS, M. Frederick and Hess, Bror SAXBERG. (2013). Breakthrough Leadership in the Digital Age: Using Learning Science to Reboot Schooling.. California: Corwin Press.
-
CHROMÝ, Jan. (2011). Materiální didaktické prostředky v informační společnosti.. Praha: Verbum.
-
RAMBOUSEK, Vladimír. (2014). Materiální didaktické prostředky.. Praha: Univerzita Karlova.
-
SLAVÍK, Milan, Jiří HUSA a Ivan MILLER. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání.. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
-
SZOTKOWSKI, René. (2013). Od běžné školní tabule k tabuli interaktivní. Z pohledu učitele základní a střední školy.. Brno: Paido.
-
VANĚČEK, David. (2008). Informační a komunikační technologie ve vzdělávání.. Praha: ČVUT.
|