Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu jsou témata: Základní dilemata teorie výchovy. Základní antinomie výchovy. Základní teorie výchovy. Etická a estetická výchova. Společnost a výchova. Teoretická východiska multikulturní a globální výchovy. Teorie z hlediska teorie gender. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Koncepce dětství jako problém výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby se studenti dovedli orientovat v základních sociálních a výchovných teoriích, do nichž jako učitelé, vychovatelé a sociální pracovníci budou vstupovat, a tím je také mohou ovlivňovat. Jde o interdisciplnárně pojatý předmět, který čerpá poznatky a inspirace z obecní pedagogiky, filozofie výchovy teorie a metodiky výchovy a ze sociologie.
Osvojit si základy teorií výchovy. Porozumět základným dilematám a antinómiím ve výchově a použit je v praxi.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti sociologie, pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Samostudium vybraných témat. Průběžná příprava na výuku. Zpracování eseje na vybrané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
& Střelec, S. (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido.
-
& Střelec, S. (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
-
Gidens, A.:. Sociologie. Argo, Praha 2004..
-
MALACH, J. (2007). Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava.
-
PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava.
-
STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
|