Předmět: Úvod do teorie výchovy

« Zpět
Název předmětu Úvod do teorie výchovy
Kód předmětu KPG/BÚTEV
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu jsou témata: Základní dilemata teorie výchovy. Základní antinomie výchovy. Základní teorie výchovy. Etická a estetická výchova. Společnost a výchova. Teoretická východiska multikulturní a globální výchovy. Teorie z hlediska teorie gender. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Koncepce dětství jako problém výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby se studenti dovedli orientovat v základních sociálních a výchovných teoriích, do nichž jako učitelé, vychovatelé a sociální pracovníci budou vstupovat, a tím je také mohou ovlivňovat. Jde o interdisciplnárně pojatý předmět, který čerpá poznatky a inspirace z obecní pedagogiky, filozofie výchovy teorie a metodiky výchovy a ze sociologie.
Osvojit si základy teorií výchovy. Porozumět základným dilematám a antinómiím ve výchově a použit je v praxi.
Předpoklady
Základní znalosti sociologie, pedagogiky a psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Samostudium vybraných témat. Průběžná příprava na výuku. Zpracování eseje na vybrané téma.
Doporučená literatura
  • & Střelec, S. (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido.
  • & Střelec, S. (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Gidens, A.:. Sociologie. Argo, Praha 2004..
  • MALACH, J. (2007). Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava.
  • PELIKÁN, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní