Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
vymezení výchovy dle různých společenských věd, pedagogická antropologie - představitelé,definování člověka jednotlivými spoLečenskými vědami,chování jako výsledek výchovného působením,výchova a kulturní vzorec, axiologie, anomie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je výběrovým předmětem určeným pro posluchače pedagogických oborů. Zaměření předmětu spočívá v pohledu na proces výchovy z hlediska psychologické, filozofické a pedagogické antropologie. Předmět seznamuje studenty s výchovou jako sociálním konstruktem, s vlivem zvyků, tradic na výchovné postupy a styly výchovy, s názory a jejich aplikací do současného výchovně vzdělávacího procesu představitelů filozofické antropologie, se vznikem, zaměřením a konstituováním pedagogické antropologie.
zná základy pedagogické antropologie
|
Předpoklady
|
znalosti filosofie, historie a kulturní antropologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor
Na kolokvium přečíst jednu z knih uvedených v seznamu literatury a sdělit, jaký má vztah k výchově. Ukončení předmětu formu kolokvia, počet členů ve skupince 4-5, téma diskuse dle částí obsahu předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
Benedictová R. Kulturní vzorce.
-
časopis. Anthropology and education.
-
Eriksen, T. H. Etnicita a nacionalismu.
-
Eriksen, T. H. Syndrom velkého vlka.
-
Eriksen, T. H. (2005). Tyranie okamžiku.
-
Krejčí, J. (1996). Lidský úděl a jeho proměnlivá tvář. Duchovní základy civilizační plurality. Praha: Karolinum.
-
Kučerová, S. (1990). Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: Masarykova univerzita.
-
Malina J. a kol. Encyklopedie antropologie.
-
Meadová, M. Pohlaví a temperament u tří primitivních kultur.
-
MICHÁLEK, J. (1996). Topologie výchovy. Praha.
-
Pelcová, N. (2002). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: PdF UK.
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
Pelcová, N. (2010). Vzorce lidství.
|