Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pozice a role pedagogického pracovníka ve škole v rovině pedagogické, psychologické a sociální. Témata: Osobnost učitele, učitel současné školy, příprava učitelů, učitel začátečník, učitel expert, další vzdělávání učitelů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenty na roli pedagogického pracovníka ve škole v rovině pedagogické, psychologické a sociální. Témata: Vývoj školství v Čechách se zvláštním zřetelem na postavení učitele. Učitel současné školy - příprava učitelů, učitel začátečník, učitel expert, další vzdělávání učitelů.
Předmět se zaměřuje na pedagogickou propedeutiku. Po jeho absolvování bude student schopen se orientovat v problematice učitelského povolání, vztahů učitele se žáky, kolegy, rodiči a širší veřejností. Vytvoří si vědomostní bázi pro zvládnutí následujících předmětů pedagogicko-psychologické přípravy.
|
Předpoklady
|
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Student zvládne učivo studijní opory Učitel sekundární školy 1, plní zadané úkoly, absolvuje vědomostní test.
|
Doporučená literatura
|
-
JŮVOVÁ, A.; PODLAHOVÁ, L, a kol. (2012). Učitel sekundární školy I. Brno.
-
PODLAHOVÁ, L. a kol. (2007). Učitel sekundární školy I.. Olomouc.
-
PODLAHOVÁ, L. aj. (2001). 1 + 100 osobností pedagogiky a školství v českých zemích.. Olomouc: UP.
-
PRŮCHA, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi.. Praha: Portál.
-
VAŠUTOVÁ, J. (2002). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi.. Praha: UK.
|