Předmět: Učitel sekundární školy 1

« Zpět
Název předmětu Učitel sekundární školy 1
Kód předmětu KPG/BUSŠ1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pozice a role pedagogického pracovníka ve škole v rovině pedagogické, psychologické a sociální. Témata: Osobnost učitele, učitel současné školy, příprava učitelů, učitel začátečník, učitel expert, další vzdělávání učitelů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 36 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je připravit studenty na roli pedagogického pracovníka ve škole v rovině pedagogické, psychologické a sociální. Témata: Vývoj školství v Čechách se zvláštním zřetelem na postavení učitele. Učitel současné školy - příprava učitelů, učitel začátečník, učitel expert, další vzdělávání učitelů.
Předmět se zaměřuje na pedagogickou propedeutiku. Po jeho absolvování bude student schopen se orientovat v problematice učitelského povolání, vztahů učitele se žáky, kolegy, rodiči a širší veřejností. Vytvoří si vědomostní bázi pro zvládnutí následujících předmětů pedagogicko-psychologické přípravy.
Předpoklady
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Student zvládne učivo studijní opory Učitel sekundární školy 1, plní zadané úkoly, absolvuje vědomostní test.
Doporučená literatura
  • JŮVOVÁ, A.; PODLAHOVÁ, L, a kol. (2012). Učitel sekundární školy I. Brno.
  • PODLAHOVÁ, L. a kol. (2007). Učitel sekundární školy I.. Olomouc.
  • PODLAHOVÁ, L. aj. (2001). 1 + 100 osobností pedagogiky a školství v českých zemích.. Olomouc: UP.
  • PRŮCHA, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi.. Praha: Portál.
  • VAŠUTOVÁ, J. (2002). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi.. Praha: UK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní