Název předmětu | Sociologické teorie |
---|---|
Kód předmětu | KPG/BSOTQ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) August Comte a počátky pozitivismus 2) Marxová kritika kapitalismu a odcizení člověka 3) Émile Durkheim a sociologismus 4) Georg Simmel a teorie sociálních forem 5) Sociologické teorie Maxe Webera 6) George Herbert Mead, Charles Horton Cooley, Herbert Blummer a symbolický interakcionismus 7) Alfred Schütz a fenomenologická sociologie 8) Talcott Parsons, Robert King Merton a strukturální funkcionalismus 9) Teorie konfliktu v dílech Lewise Cosera, Randalla Collinse a Ralfa Dahrendorfa 10) Erving Goffman a dramaturgická sociologie 11) Harold Garfinkel a etnometodologie 12) Peter Berger, Thomas Luckmann a sociální konstrukce reality
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat základní linie sociologického myšlení 19. a 20. století, " identifikovat klíčové diference jednotlivých sociologických paradigmat na základě studia odborných zdrojů, " interpretovat jednotlivá sociologická paradigmata na vybraných příkladech,
Pochopení principů hermeneutiky. |
Předpoklady |
Všeobecný přehled o filosofii a dějinách 19. a 20. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Docházka 50%. Závěrečná zkouška: 50%. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |