Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Rámcové seznámení se základními pojmy: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt. Získání teoretických znalostí v oblastech: Komunikace a kultura. Etika v komunikaci. Komunikace jako transakční proces. Efektivní a aktivní naslouchání. Verbální a neverbální sdělování. Komunikace a sociální vztahy. Komunikace v zátěžových situacích. Pedagogická komunikace. Asertivita a komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen k získání komunikačních kompetencí studentů pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky.
Získání komunikačních kompetencí studentů pro účinný kontakt se zdravými i handicapovanými žáky.
|
Předpoklady
|
Předpoklady ke studiu na vysoké škole. Kladný vztah k dětem a k budoucí profesi.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test
Aktivní účast na seminářích. Příprava seminární práce v rozsahu 8-10 normostran a její prezentace v průběhu výuky. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků závěrečného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
-
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci.. Brno.
-
LEJSKA, M. (2003). Poruchy verbální komunikace a foniatrie.. Brno.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
-
MIKULÁŠTÍK, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi.. Praha.
-
NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : ACADEMIA.
-
PEASE, A. (2001). Řeč těla. Praha : Portál.
-
Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada Publishing.
-
PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací.. Praha.
-
VYBÍRAL, Z. (2001). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
|