Předmět: Integrace dětí z dysfunkčních rodin

« Zpět
Název předmětu Integrace dětí z dysfunkčních rodin
Kód předmětu KPG/BKIND
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
  • Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět seznamuje studenty s problematikou dětí z dyfunkčních rodin, s kompetencemi sociálních pracovníků v rámci sociálně právní ochrany dětí, jejich spoluprací s rodinou, s pediatrem, školou a dalšími odborníky, zabývá se konkrétními případy ( zanedbávání, týrání a sexuálního zneužívání ), kdy je vážně ohrožen zdravý vývoj dětí. Dále poskytuje přehled všech typů zařízení ústavní péče, poukazuje na formy náhradní rodinné péče - osvojení, pěstounská péče, poručenství a svěření do péče jiné fyzické osoby , na postupy kompetentních orgánů v rámci integrace ( spolupráce státních a nestátních organizací ).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s problematikou dětí z dysfunkčních rodin, s kompetencemi sociálních pracovníků v rámci sociálně právní ochrany dětí, jejich spoluprací s rodinou, s pediatrem, školou a dalšími odborníky, zabývá se konkrétními případy (zanedbávání, týrání a sexuálního zneužívání), kdy je vážně ohrožen zdravý vývoj dětí. Dále poskytuje přehled všech typů zařízení ústavníé péče, poukazuje na formy náhradní rodinné péče - osvojení, pěstounská péče, poručenství a svěření do péče jiné fyzické osoby, na postupy kompetentních orgánů v rámci integrace (spolupráce státních a nestátních organizací).
Studenti se orientují v typech integrace dětí do společnosti,v příslušné legislativě, ovládají systém náhradní rodinné péče a postupy orgánů sociálně právní ochrany dětí.
Předpoklady
Základní znalosti ze sociologie rodiny, vývojové psychologie a sociální politiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Zpracovat seminární práci na zadané téma a kolokvium.
Doporučená literatura
  • LANGMEIER,J., MATĚJČEK,Z. (1995). PSYCHICKÁ DEPRIVACE V DĚTSTVÍ. Praha: Portál.
  • Matoušek, Ol. a kol. (2003). RODINA JAKO INSTITUCE A VZTAHOVÁ SÍŤ . Praha: Slon.
  • SOBOTKOVÁ, I. (2001). PSYCHOLOGIE RODINY . Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr