Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Komunikace jako výměna hodnot. Účinná a neúčinná komunikace. Význam percepce pro sociální styk. Bariéry v komunikaci. Chyby a nedostatky ve vnímání lidí. Komunikace v pracovním prostředí. Asertivní jednání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vyjmenovat nejdůležitější zásady a pravidla, které přispívají k účinné komunikaci a kvalitním mezilidským vztahům, rozpoznávat a odstraňovat chyby, nedostatky i bariéry vyskytující se v sociální komunikaci a v posuzování lidí,konkretizovat nejdůležitější zásady pro úspěšné komunikování na pracovišti, zlepšit svůj styl jednání s lidmi, vytyčit si svoji vlastní cestu k jeho sebezdokonalování, umět funkčně využívat základní asertivní techniky.
Příprava na působení v pomáhající profesi, rozvoj a kultivace komunikativní dovednosti, výcvik k empatické komunikaci.
|
Předpoklady
|
Studijní a osobnostní předpoklady pro práci v pomáhajících profesích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
|
Doporučená literatura
|
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: UK.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
|