Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kropáč Jiří, Mgr. Ph.D., LL.M.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí s technickými výukovými prostředky, které přispívají ke zkvalitnění výukové komunikace, řízení, kontroly a regulace vyučovacího procesu. Obsah disciplíny: prostředky výuky (didaktické prostředky), technické výukové prostředky, systém materiálních didaktických prostředků, kategorizace materiálních didaktických prostředků, učební pomůcky a jejich klasifikace, didaktická technika a její klasifikace, funkce technických výukových prostředků, modernizace vyučovacího procesu, moderní didaktická technika, interaktivní tabule, dataprojektor, interaktivní obrazovka, vizualizér, tablet (tablet PC), notebook.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni pracovat s následujícími technickými výukovými prostředky: projekční technika, audio a televizní zařízení, informační a komunikační technologie, interaktivní tabule, vizualizér, tablet a další. Tyto technické výukové prostředky budou následně umět využít ve výuce.
Studenti získají základní znalosti a dovednosti potřebné pro optimální využívání didaktické techniky ve vzdělávacím procesu. Studenti se seznámí se základními metodami a postupy práce s moderními technickými výukovými prostředky. Studenti ovládají základní metody a postupy práce s moderními technickými výukovými prostředky. Studenti aplikují teoretické poznatky na modelové situace při práci s moderními technickými výukovými prostředky.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti vzdělávacích technologií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Vypracování a přednes výukové prezentace na dohodnuté téma. Vypracování eseje.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál.
-
HOMAS, Michael a Euline Cutrim Schmid. (2010). Interactive Whiteboards for Education: Theory, Research and Practice. USA.
-
KAPOUNOVÁ, J., PAVLÍČEK, J. (2003). Počítače ve výuce a učení. Ostrava : PdF OU.
-
LORENS, Roman. (2013). Nowe technologie w edukacji. Polsko: Wydawnictwo Szkolne PWN.
-
NIKL, J. (2002). Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec : Technická univerzita v Liberci.
-
RAMBOUSEK, V. (1989). Technické výukové prostředky. Praha : SPN.
-
SCHMIDT, Eric a Jared COHEN. (2013). The new digital age: reshaping the future of people, nations and business.. USA.
-
SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
-
SOUKUP, J., PEJSAR, Z., BALCAROVÁ, A. (2004). Multimédia ve výuce. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
-
Zounek, Jiří. (2006). ICT v životě základních škol. Praha: Triton.
|