Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Rodina a její funkce, resilience.Typologie rodin. Formy sociální práce s rodinou. sanace rodiny. Úloha sociálního pracovníka v rámci sociálně právní ochrany dětí ( zákon o rodině , zákon o sociáoně právní ochraně dětí). Typy náhradní rodinné péče u nás a v zahraničí. Sociální služby pro rodiny s dětmi v rámci komunitního plánování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti by měli získat základní poznatky z oblasti sociálnín práce s rodinou. Seznámí se s odbornou terminologií, s úlohou sociálního pracovníka, s příslušnou legislativou a metodami sociální pomoci dysfunkčním rodinám. Dále s alternativními přístupy v rámci sociálně právní ochrany dětí. Získají přehled o odborných službách pro rodiny s dětmi dle jednotlivých ministerstev. Po absolvování předmětu budopu studenti schopni: definovat základní funkce rodiny, příčiny poruch; charakterizovat sociální pomoc dysfunkčním rodinám;aplikovat postupy sociáoního pracovníka v rámci sociálně právní ochrany dětí; popsat a objasnit formy náhradní rodinné péče v České republice; analyzovat síť sociálně-aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
Studenti ovládají odbornou terminologii, příslušnou legislativu. Orientují se v postupech orgánů v rámci sociálně právní ochrany dětí, formách náhradní rodinné péče, znají síť sociálně-aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
|
Předpoklady
|
Obecné znalosti ze sociální politiky a sociologie rodiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Zpracování eseje na téma "Příčiny poruch funkcí současné rodiny" - rozsah min. 3 strany. Zpracování seminární práce na téma " Sanace rodiny u nás a ve vybrané zemi EU" - rozsah min. 6 stran.
|
Doporučená literatura
|
-
DUNOVSKÝ J. (2002). DĚTSTVÍ A SPOLEČNOST. PRAHA.
-
DUNOVSKÝ J. (1986). DÍTĚ A PORUCHY RODINY. PRAHA.
-
JANSKÝ,P. (2004). PROBLÉMOVÉ DÍTĚ A NÁHRADNÍ VÝCHOVNÁ PÉČE VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH.. HRADEC KRÁLOVÉ.
|