Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj sociálně-pedagogického myšlení do 19. století. Vznik sociální pedagogiky jako vědy, její předmět, současné pojetí. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Socializace osobnosti a výchova. Přirozené prostředí výchovy, institucionální prostředí výchovy a jejich sociální aspekty. Sociální deviace v rodinném, lokálním a vrstevnickém prostředí. Prevence sociálních deviací. Specifické programy primární prevence drogových závislostí v edukačním prostředí škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování disciplíny by měli být studenti schopni dosáhnout změny ve znalostech, porozumění, dovednostech, postojích a hodnocení vybraných problémů sociální pedagogiky, aplikovat tyto dovednosti a poznatky v edukační činnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zpracování preventivního programu. Recenze aktuální publikace ze sociální pedagogiky.
|
Doporučená literatura
|
-
KLAPILOVÁ, S. (1996). Kapitoly ze sociální pedagogiky.. Olomouc.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. (2001). Člověk, prostředí, výchova. K otázkám sociální pedagogiky.. Brno: Paido.
-
KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
-
NĚMEC, J. a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času.. Brno: Paido.
-
Pavla Andrysová, Jana Martincová a kol. Profesní kontext sociální pedagogiky: Motivace studentů k výkonu..
-
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada..
|