Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Tylová Eva, Mgr.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Drlíková Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika a cíl osobní asistence a principy osobní asistence. Typy osobní asistence. Subjekty a objekty osobní asistence. Specifika práce s jednotlivými klienty podle typu postižení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s novými trendy v oblasti asistentské péče, s postavením AP v rámci systému sociálních služeb, s osobností asistenta, s druhy asistence a typy poskytovaných služeb dle vybraných skupin obyvatelstva.
Studenti se umí orientovat v typologii služeb poskytovaných v rámci osobní asistence, znají požadavky pro výkon osobní asistence.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti ze speciální pedagogiky, vývojové psychologie a metod sociální práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat a interpretovat možnosti pomoci lidem se zdravotním postižením v jejich domácím prostředí, definovat, interpretovat a argumentovat principy, osobní asistence, který vychází z idejenezávislého (mimoústavního) života klienta, popsat typy osobní asistence, typy osobností osobního asistenta a požadavky na jeho charakterové vlastnosti, popsat typy klientů osobní asistence a specifika práce s klienty podle typu jejich postižení, aplikovat principy osobní asistence s ohledem na typ klienta.
|
Doporučená literatura
|
-
Blažek B. Olmrová J. (1988). Svět postižených. Praha Avicenum.
-
Matoušek O. (2003). Slovník sociální práce. Praha Portál.
-
Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
|