Vyučující
|
-
Mach Martin, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Stěžejní školské právní předpisy - učitel a žák jako subjekty práva. Význam školního řádu v prostředí školy. Právní postavení pedagogického pracovníka, kvalifikace, práva a povinnosti. Občansko-právní vztahy ve školství, odpovědnost, náhrada škody. Zletilost, svéprávnost, právní osobnost. Pracovně- právní vztahy, pracovní poměr, odměňování. Rodinně-právní vztahy, zákonné zastoupení nezletilých vzdělávaných. Sociálně-právní ochrana dětí, náhradní rodinná výchova. Interdisciplinární spolupráce při řešení výchovných problému z legislativního pohledu. Trestně-právní odpovědnost pedagogického pracovníka. Sociálně-právní problematika. Tresty, patologické jevy ve škole a jejich promítnutí v trestně právní rovině. Správní řád a rozhodovací činnost ve školství. Ochrana osobnosti, základní lidská práva - soudní a jiná právní ochrana.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . orientovat se v základních pojmech a institutech z oblasti dílčích právní odvětví práva soukromého a veřejného . analyzovat právní normy upravujících vzdělávání a školský systém v ČR v návaznosti na další dílčí právní odvětví . orientovat se v souvisejících pojmech a institutech z oblasti práva občanského, pracovního, rodinného, trestního, správního, trestního, ústavního ve vztahu k činnosti profese sociálního pedagoga . aplikovat správní řád na dílčí rozhodovací činnosti ve školství . orientovat se v povinnostech a právech sociálního pedagoga
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: samostudium- příprava na kolokvium, zpracování tématu.. 75% účast na výuce Další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE. Pro ISP min. 30% účast na výuce a plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Zákon č. 108/2006 Sb., zákon o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. .
-
Zákon č. 117/1995 Sb., zákon o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů. .
-
Zákon č. 187/2006 Sb., zákon o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů. .
-
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
-
JANKU, Martin. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha: C.H. Beck, 2013..
-
JANKU, Martin. Základy veřejného a soukromého práva. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2014.
-
VALENTA, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2013..
|