Předmět: Androdidaktika

« Zpět
Název předmětu Androdidaktika
Kód předmětu KPG/ANDQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Aktuální význam androdidaktiky. Dospělí v procesu vzdělávání. Předpoklady úspěšného učení dospělých. Vzdělavatel dospělých. Cíle ve výuce dospělých. Organizační formy vzdělávání dospělých. Klasifikace a výběr didaktických metod ve vzdělávání dospělých. Distanční vzdělávání a e-learning ve vzdělávání dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni zdůvodnit aktuální význam androdidaktiky v intencích celoživotního vzdělávání, specifikovat cílovou skupinu androdidaktiky, charakterizovat proces učení u dospělých, jeho výstupy, fáze a bariéry, analyzovat indikátory úspěšnosti učení a vzdělávání dospělých, vymezit pojem vzdělavatel dospělých, specifikovat činnost lektora ve vzdělávání dospělých, včetně požadavků na jeho způsobilost a vzdělavatelskou úspěšnost, formulovat konkrétní výukové cíle pro vzdělávací akce, rozdělit a charakterizovat formy vzdělávání dospělých, objasnit aspekty podmiňující výběr vhodných metod vzdělávání dospělých, analyzovat a prakticky aplikovat nejpoužívanější metody vzdělávání dospělých, objasnit význam a možnosti využití ICT, především distančního vzdělávání a e-learningu ve vzdělávání dospělých.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni zdůvodnit aktuální význam androdidaktiky v intencích celoživotního vzdělávání, specifikovat cílovou skupinu androdidaktiky, charakterizovat proces učení u dospělých, jeho výstupy, fáze a bariéry, analyzovat indikátory úspěšnosti učení a vzdělávání dospělých, vymezit pojem vzdělavatel dospělých, specifikovat činnost lektora ve vzdělávání dospělých, včetně požadavků na jeho způsobilost a vzdělavatelskou úspěšnost, formulovat konkrétní výukové cíle pro vzdělávací akce, rozdělit a charakterizovat formy vzdělávání dospělých, objasnit aspekty podmiňující výběr vhodných metod vzdělávání dospělých, analyzovat a prakticky aplikovat nejpoužívanější metody vzdělávání dospělých, objasnit význam a možnosti využití ICT, především distančního vzdělávání a e-learningu ve vzdělávání dospělých.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2013). Tutor a jeho role v distančním vzdělávání a v e-learningu. Olomouc.
  • BOČKOVÁ, V., NOVÁKOVÁ, M., ŘEHÁK, M. (1991). Nárys didaktiky dospělých. Olomouc.
  • EGER,L. (2012). Vzdělávání dospělých a ICT. Aktuální stav a predikce vývoje.. Plzeň.
  • HARTL, P. (1999). Kompendium pedagogické psychologie dospělých.. Praha.
  • MUŽÍK, J. (2012). Profesní vzdělávání dospělých. Praha.
  • MUŽÍK,J. (2010). Andragogická didaktika: Řízení vzdělávacího procesu.. Praha.
  • PRŮCHA, J., VETEŠKA, J. (2012). Andragogický slovník. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základních škol, střední školy a ZUŠ (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní