Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Terminologie zážitkové pedagogiky. Principy zážitkové pedagogiky - zkušenostní učení, manipulace komfortní zónou, flow. Vznik a vývoj zážitkové pedagogiky. Skupinová dynamika. Hra jako výchovný prostředek. Metody a techniky vedení zpětné vazby. Projektování, realizace a hodnocení zážitkových aktivit. Projektování zážitkových akcí - principy dramaturgie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vymezit základní pojmy a vysvětlit principy zážitkové pedagogiky, - na základě porozumění principům skupinové dynamiky projektovat herní i jiné zážitkové aktivity vhodné pro konkrétní skupinu, - vést efektivně zpětnou vazbu v rámci zážitkových aktivit, - zpracovat projekt zážitkové akce.
Po absolvování předmětu budou studující schopni vymezit základní pojmy a vysvětlit principy zážitkové pedagogiky, na základě porozumění principům skupinové dynamiky projektovat herní i jiné zážitkové aktivity vhodné pro konkrétní skupinu, vést efektivně zpětnou vazbu v rámci zážitkových aktivit, zpracovat projekt zážitkové akce.
|
Předpoklady
|
Znalosti z oblasti pedagogiky, pedagogiky volného času a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na kurzu v plném rozsahu a plnění zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
-
Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
-
Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
-
Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice.
-
Kirchner, J., & Špalková, M. (2009). Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press.
-
Pelánek, R. (2013). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
-
Pelánek, R. (2010). Zážitkové výukové programy. Praha: Portál.
-
Reitmayerová, E., & Broumová, V. (2012). Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál.
|