Předmět: Adaptační kurz

« Zpět
Název předmětu Adaptační kurz
Kód předmětu KPG/AKV@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: 1. Seznamovací hry, aktivity k navázání kontaktu s účastníky kurzu, posílení kooperace ve skupině. 2. Budování týmu prostřednictvím aktivizačních her. 3. Zásady přípravy a organizace adaptačních a orientačních kurzů pro žáky různých věkových kategorií. 4. Specifická programová náplň pobytových kurzů, netradiční aktivity a dovednosti v podzimní přírodě.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studenkám a studentům možnost, aby se na začátku studia seznámili jednak mezi sebou a s vyučujícími, dále pak s organizací a požadavky, které na ně budou kladeny během nadcházejícího studia. Dalším cílem je vytvořit a dále budovat pozitivní sociální klimata v nové studijní skupině a přispět k rozvoji dynamiky vztahů ve skupině a k nastavení pravidel.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? orientovat se na počátku studia zvoleného pedagogického oboru. ? seznámit se navzájem a také s vyučujícími v rovině formální i neformální ? aktivně se podílet na navození pozitivního sociálního klimatu v nové studijní skupině ? přispět k rozvoji dynamiky vztahů ve skupině a k nastavení pravidel skupiny ? umět rozpoznat nebezpečnou situaci a dodržovat bezpečnosti a zásad ? připravit a zorganizovat jednoduché volnočasové aktivity ve specifickém prostředí podzimní přírody a rekreačního zařízení.
Předpoklady
Vhodné osobnostní a charakterové předpoklady pro studium pomáhající profese, zájem o budoucí profesi a motivace ke studiu.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Aktivní zapojení do aktivit v rámci kurzu. Zpracování návrhu volnočasových aktivit pro žáky zvolené věkové kategorie a jeho prezentace v průběhu kurzu. Prezentace, aktivity na kurzu, závěrečná reflexe.
Doporučená literatura
  • ČINČERA, J., KAPLÁNEK, M., SÝKORA, J. Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU s. r. o., 2009, 129 s. ISBN 978-80-7399-611-6..
  • Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
  • HAYES. N. Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005, 192 s. ISBN 80-7178-983-6..
  • Hermochová, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006..
  • Pelánek, R. (2013). Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál.
  • VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9..
  • ZAPLETAL, Miloš. (1997). Velká encyklopedie her. Hry na hřišti a v tělocvičně.. Praha: Leprez.
  • ZAPLETAL, Miloš. (1996). Velká encyklopedie her. Hry v klubovně.. Praha: Leprez.
  • ZAPLETAL, Miloš. (1998). Velká encyklopedie her. Hry ve městě a na vsi. Vyd. 2., v nakl. Leprez 1. Praha?: Leprez, 1998, 573 s. ISBN 80-86061-13-2.. Praha: Leprez.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní