Předmět: Agresivita a šikana

« Zpět
Název předmětu Agresivita a šikana
Kód předmětu KPG/AGŠ@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kohutová Veronika, Mgr.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Agresivita, agrese, násilí. Teorie a druhy agrese. " Šikana, teorie šikany. Šikana jako porucha vzahů ve skupině a její vývojové fáze. Aktéři šikany. " Řešení šikany ve škole, metodický pokyn MŠMT, krizový plán, kompetence jednotlivých pracovníků školy. " Sociometrie jako prevence vzniku šikany. " Kyberšikana a související online rizikové chování. " Šikana v mimoškolním prostředí a na pracovišti, její formy, fáze a řešení. " Teambuilding. " Šikana z hlediska legislativy České republiky. Pravomoci orgánů oprávněných řešením šikany

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy agrese, agresivita, šikana, kyberšikana, šikana na pracovišti, " objasnit příčinu výskytu mezilidské agrese, " objasnit příčiny vzniku šikany, její vývojové fáze, " znát způsoby řešení šikany v jednotlivých vývojových fázích, " na modelovém příkladu provést sociometrii, " vytvořit krizový plán řešení šikany ve škole, " znát kompetence jednotlivých pracovníků školy a dalších odborníků při řešení šikany ve škole, " charakterizovat jednotlivé druhy rizikového online chování, které se může vyskytovat v souvislosti se šikanou či kyberšikanou, " definovat druhy šikany na pracovišti, jejich projevy a způsoby řešení, " navrhnout teambuildingový plán jako způsob řešení šikany na pracovišti, " znát legislativní předpisy vztahující se k šikaně ve škole i mimo školu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná a ústní (kolokvium), samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: písemná a ústní (kolokvium), samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • BOURCET, S. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros, 2006. ISBN 80-0001-552-8..
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3..
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní