Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Tomanová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem a předmět gerontagogiky. Vzdělávání seniorů jako nový společenský jev. Senioři jako cílová skupina vzdělávání. Životní styl a sociální vztahy seniorů. Funkce vzdělávání seniorů. Specifika a zvláštnosti vzdělávání seniorů. Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. Instituce a programy vzdělávání seniorů. U3V, A3V, kluby seniorů jako nejvýznamnější příležitosti edukace seniorů. Aktuální problémy a témata vzdělávání seniorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: objasnit důsledky stárnutí populace a problémy s tím související, konkretizovat priority současné společnosti v této oblasti, charakterizovat gerontagogiku a zdůvodnit její opodstatněnost pro současnou společnost, určit místo gerontagogiky v systému věd, vymezit předmět gerontagogiky, její funkce a problémové oblasti, vymezit základní pojmy stárnutí, stáří, senior, charakterizovat stárnutí jako přirozenou součást života, vyjmenovat kritické body na životní dráze seniora, charakterizovat edukaci seniorů jako nový společenský fenomén, specifikovat faktory podmiňující rozvoj vzdělávání seniorů, objasnit význam výchovy ke stáří a ve stáří v kontextu celoživotního učení a vzdělávání, vymezit seniory jako cílovou skupinu vzdělávání, konkretizovat typy institucí a popsat programy edukace seniorů, specifikovat aspekty ovlivňující proces učení u seniorů, konkretizovat požadavky na vzdělavatele (edukátory) seniorů, vyjmenovat nejznámější typy institucí a programů zabývajících se edukací seniorů, vyjmenovat funkce, specifika i problémová pole edukace seniorů, zdůvodnit význam edukace seniorů jako podpory kvality života seniorů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. ISP - je požadována min. 30% účast studenta na prezenční výuce a plnění povinností dle zadaní vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMEC, P., KRYŠTOF, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: MU a Asociace univerzit třetího věku ČR, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4..
-
Bočková, V.:. Vzdělávání - průvodní jev života. Olomouc 2002..
-
ČORNANIČOVÁ, R. (1998). Edukácia seniorov.. Bratislava.
-
Dvořáčková, D. Kvalita života seniorů.
-
Hartl, P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999..
-
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
-
Haškovcová, H. (2012). Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. Praha: Galén.
-
Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
-
Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2893-2..
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8..
|