Název předmětu | Dovednosti pro 21. století v edukaci |
---|---|
Kód předmětu | KPG/21D@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: Předmět je kombinací teorie a praxe, myšlení a jednání. Poskytuje příležitostí pro sdílení příkladů dobré praxe, nápadů a zkušeností. Je určen studujícím pedagogických učitelských i neučitelských oborů. Je zaměřen na dovednosti pro 21. století a možnosti pro jejich začlenění do edukační praxe. Jako dovednosti pro 21. století se označuje soubor sociálních a kognitivních dovedností, který zahrnuje kritické myšlení, tvořivost, spolupráci, komunikaci, využívání ICT, samostatně řízené učení, multikulturní porozumění. Studenti budou na konkrétních příkladech sledovat rozvoj dovedností 21. století při edukačních aktivitách. Reflexe různých přístupů a pojetí problematiky dovedností pro 21. století z mezinárodní perspektivy. Aspekty hodnocení dovedností pro 21. století u jedinců různých věkových kategorií. Dovednosti pro 21. století a celoživotní učení. Možnosti intervencí pedagoga při rozvoji dovedností pro 21. století s přihlédnutím k současné úrovni dovedností v oblasti sociálních a kognitivních schopností jedince. Možnosti pedagogického výzkumu a výzkumný design v oblasti dovedností pro 21. století ? identifikace, evaluace. Teorie gramotností, funkční a digitální gramotnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách |
Výstupy z učení |
Pochopit podstatu každé dovednosti z pohledu edukace a umět ji aplikovat do edukační praxe. Vysvětlit důvody pro aplikaci dovedností pro 21. století do edukační školní i mimoškolní praxe. Rozpoznat tyto dovednosti u žáků/vychovávaných. Posoudit úroveň a podpořit rozvoj dovedností pro 21. století u učícího se jedince a sledovat jeho pokrok, případně identifikovat jeho potřeby. Aplikovat moderní edukační postupy při rozvoji dovedností pro 21. století (např. virtuální přístup, blended learning, kolaborativní přístup, multimediální prezentace, grafická facilitace, vizuální komunikace. Vytvořit inovativní projekt pro aplikaci netradičních metod v rozvoji dovedností pro 21. století.
Komunikace, kreativita, spolupráce, kritické myšlení. |
Předpoklady |
Znalosti a orientace v problematice inovativních přístupů v edukaci.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Vytvoření a prezentace inovativního projektu pro aplikaci netradičních metod v rozvoji dovedností pro 21. století. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |