Předmět: Dovednosti pro 21. století v edukaci

« Zpět
Název předmětu Dovednosti pro 21. století v edukaci
Kód předmětu KPG/21D@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Předmět je kombinací teorie a praxe, myšlení a jednání. Poskytuje příležitostí pro sdílení příkladů dobré praxe, nápadů a zkušeností. Je určen studujícím pedagogických učitelských i neučitelských oborů. Je zaměřen na dovednosti pro 21. století a možnosti pro jejich začlenění do edukační praxe. Jako dovednosti pro 21. století se označuje soubor sociálních a kognitivních dovedností, který zahrnuje kritické myšlení, tvořivost, spolupráci, komunikaci, využívání ICT, samostatně řízené učení, multikulturní porozumění. Studenti budou na konkrétních příkladech sledovat rozvoj dovedností 21. století při edukačních aktivitách. Reflexe různých přístupů a pojetí problematiky dovedností pro 21. století z mezinárodní perspektivy. Aspekty hodnocení dovedností pro 21. století u jedinců různých věkových kategorií. Dovednosti pro 21. století a celoživotní učení. Možnosti intervencí pedagoga při rozvoji dovedností pro 21. století s přihlédnutím k současné úrovni dovedností v oblasti sociálních a kognitivních schopností jedince. Možnosti pedagogického výzkumu a výzkumný design v oblasti dovedností pro 21. století ? identifikace, evaluace. Teorie gramotností, funkční a digitální gramotnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Pochopit podstatu každé dovednosti z pohledu edukace a umět ji aplikovat do edukační praxe. Vysvětlit důvody pro aplikaci dovedností pro 21. století do edukační školní i mimoškolní praxe. Rozpoznat tyto dovednosti u žáků/vychovávaných. Posoudit úroveň a podpořit rozvoj dovedností pro 21. století u učícího se jedince a sledovat jeho pokrok, případně identifikovat jeho potřeby. Aplikovat moderní edukační postupy při rozvoji dovedností pro 21. století (např. virtuální přístup, blended learning, kolaborativní přístup, multimediální prezentace, grafická facilitace, vizuální komunikace. Vytvořit inovativní projekt pro aplikaci netradičních metod v rozvoji dovedností pro 21. století.
Komunikace, kreativita, spolupráce, kritické myšlení.
Předpoklady
Znalosti a orientace v problematice inovativních přístupů v edukaci.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vytvoření a prezentace inovativního projektu pro aplikaci netradičních metod v rozvoji dovedností pro 21. století.
Doporučená literatura
  • Digital Literacy. [online: http://digitalliteracy.us/21st-century-learning/]).
  • Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. ePedagogium, 2013, 3, 81?93..
  • Education 2020. (2015). Constructivism. [online]. [cit. 2015-05-10]. Retrieved from: https://education-2020.wikispaces.com/Constructivism..
  • Hanover Research. (2011). A Crosswalk of 21st Century Skills. [online]. [cit. 2015-05-16]. Retrieved from: http://www.hanoverresearch.com/wp-content/uploads/2011/12/A-Crosswalk-of-21stCentury-Skills-Membership.pdf..
  • ISTE (2012). A Constructivist Approach to the NETS?T. [online]. [cit. 2015-05-13]. Retrieved from: http://www.iste.org/docs/excerpts/CONNET-excerpt.pdf.
  • Jonassen, D., Peck, K., & Wilson, B. (1999). Learning With Technology: A Constructivist Perspective. (Book). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní