Název předmětu | Česká republika a EU |
---|---|
Kód předmětu | KPE/ČREU |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 6 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Úvod Téma 1 - Vztahy Československa a ES před rokem 1989 Téma 2 - Vztahy po roce 1989: od sametové revoluce po vstup do Evropské unie Téma 3 - Domácí zdroje evropské politiky: národní identita, veřejné mínění, politické strany a elity Téma 4 - Institucionální adaptace a změny: státní instituce a regionální samospráva Téma 5 - Ekonomické aspekty vztahů s EU: hospodářství a evropská integrace Téma 6 - Implementace evropských politik: environmentální,zemědělská a regionální politika Téma 7 - Česká republika jako unijní aktér Téma 8 - České předsednictví Evropské unie
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení |
Tento kurz se zabývá vztahy mezi Českou republikou a Evropskou unií. V úvodu vysvětluje vztahy mezi Československem a Evropským společenstvím v období před rokem 1989. Dále se zaměřuje na období po roce 1989 a jednotlivé etapy cesty ČR ke členství v EU, kterého země dosáhla v roce 2004. Vysvětluje, jak vstup do EU ČR ovlivnil či změnil, včetně její domácí politiky, státních institucí a jednotlivých tematických politik. Zabývá se také fungováním a vystupováním ČR jako členské země. Kurz také zkoumá přípravy ČR na předsednictví v EU v první polovině roku 2009 a hodnotí výkon země v této roli. Ačkoli se zaměřuje na vztah jedné členské země s EU, snaží se vysvětlit řadu širších otázek a problémů, jež se obecně vztahují k EU a jejím členským zemím. V tomto ohledu kontextuálně zohledňuje akademickou diskuzi o EU a evropské integraci, včetně diskuze o ?evropeizaci? (vliv unijního členství na domácí politiky a instituce) a roli malých zemí v EU.
Schopnost kritické analýzy problematiky českého členství v EU a jeho dílčích aspektů. Schopnost pracovat s odbornými cizojazyčnými texty. |
Předpoklady |
Česká republika a EU je jednosemestrálním povinným kurzem pro posluchače 2. bloku KPES (bakalářské studium). Aktivní znalost AJ. Průběžné sledování dění na evropské politické scéně.
KPE/SPZ ----- nebo ----- KPE/SPZD |
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Písemná zkouška, Esej
Semináře jsou povinné, jakož i četba zadaná na každý z nich. Povolena je pouze jedna omluvená absence v semináři. Kromě zadané četby se od účastníků kursů očekává pravidelná práce s texty na následujících serverech: http://www.euractiv.com; http://www.euobserver.com; http://www.europa.eu.int; http://www.economist.com. Výsledná známka bude reflektovat dílčí požadavky následujícím způsobem: esej (40%), test (40%) a prezentace (20%). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Politologie a evropská studia (2015) | Kategorie: Sociální vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |