Předmět: Současné analytické přístupy v sociáních vědách

« Zpět
Název předmětu Současné analytické přístupy v sociáních vědách
Kód předmětu KPE/SSAP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šaradín Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Lysek Jakub, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Blok I. Co je to věda? Úvod do metodologie. Téma 1-3 1. Metodologie jako základ kritického uvažování a analýzy problému 2. Kognitivní zkreslení, korelace není kauzalita a "fake news" 3. Ontologický přístup k výzkumným designům: pozitivistický vs. interpretativistický přístup Studijní cíle: Posluchači se seznámí se základním dělením vědeckých disciplín. Budou vysvětleny rozdíly mezi sociálními vědami na jedné straně, a přírodními vědami na straně druhé. Ukážeme si, že rozdílné vědní disciplíny mají velmi podobné metody výzkumu. Slovy Kinga a Verby, přestože máme metodologické přístupy rozdílné, neliší se ve svém stylu kauzálního usuzování. V tomto bloku budou dále představeny definice základních pojmů (teorie, hypotéza, koncept, proměnná, indikátor, operacionalizace aj.). Představíme si základní sociálně vědní teorie. Před samotnou analýzou je důležitá zejména konceptualizace a klasifikace - jinými slovy tedy definice toho, co chceme analyzovat. Povinná četba: LIM, Timothy C.: Doing Comparative Politics. An Introduction to Approaches and Issues. Boulder, Lynne Rienner Publishers 2006, s. 65-93. (Chapter 3: Thinking Theoretically in Comparative Politics) SODARO, Michael J.: Comparative Politics. A Global Introduction. New York, McGraw-Hill 2001, s. 51-73. (Chapter 3: Critical Thinking about Politics: Analytical Techniques of Political Science) Doporučené video: https://www.ted.com/talks/stuart_firestein_the_pursuit_of_ignorance Doporučená četba: Kellstedt, Paul M., Guy D. Whitten. 2018. The Fundamentals of Political Research. New York: Cambridge university Press. Kapitola 1. Video: Richard Feynman and the why question in science Přehrát video Kvíz k četbě - Sodaro Test Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Kvíz k četbě - Sodaro Sodaro 2001 Soubor Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Sodaro 2001 Kellstedt 2018 Soubor Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Kellstedt 2018 Lim 2006 Soubor Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Lim 2006 Přednáška - kritické myšlení URL Studenti mohou sami označit položku jako splněnou: Přednáška - kritické myšlení Blok II. Výzkumné designy pro výzkum kauzality Téma: 4-5 Kvalitativní a kvantitativní přístup v sociálních vědách Studijní cíle: Tento blok se představí výzkumné designy pro výzkum kauzality. Potvrzení kauzality v sociálních vědá Literatura: Povinná literatura Panke, Diana. 2018. Research Design and method selection. Making Good Choice in the Social Sciences. SAGE. Doporučená literatura Kahneman, Daniel, 2021. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil. Kahneman, Daniel. 2021. Šum: o chybách v lidském úsudku. Jan Melvil. Pearl, Judea, Dana Mackenzie. 2018. The Book of Why. The New Science of Cause and Effects. Penguin Science. Rosling, Hans. 2019. Faktomluva. Deset důvodů, proč se mýlíme v pohledu na svět - a proč jsou věci lepší, než vypadají. Jan Melvil.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Současné analytické přístupy v sociálních vědách je uvádějícím předmětem do studijního programu Sociálněvědní analytik. Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními výzkumnými metodami, ale i současnými trendy, které udávají směr v rámci mezinárodního sociálněvědního výzkumu a analýzy. Kurz představí současné významné světové metodology a analytiky, ohlasy metodologických debat na mezinárodních konferencí společenskovědních asociacích jako ESA, ECPR, APSA, APA atd., a v neposlední řadě naučí posluchače kritické myšlení tak, aby se vyhnuli kognitivním zkreslením a nástrahám nejistého kauzálního usuzování (např. výzkum nobelisty Daniela Kahnemana, či filozof a metodolog Judea Pearl).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Písemný test

Písemné zakončení kurzu testem (80 %): Reflexe povinné četby, aktivita v hodině (20 %) Průběžné ohodnocení probrané látky a zadané literatury . V příslušném semináři studenti hodnotí texty zadané povinné četby empirických výzkumů používající některou z metod probíraných v předmětu. Dobrovolně pak je možné vypracování reflexe četby ve formě krátkých esejů či výpisků, které je nutné nahrát do systému Moodle. Ty pak slouží jako příprava na seminární diskuzi. Za každý reading summary lze získat 1. bod. Bodovány jsou i kvízy a dílčí úkoly. Body se přičtou k výsledném bodovému hodnocení v testu. Pro každý odborný empirický článek je nutné zvládnout odpovědět následující otázky: 1. Jaká je hlavní výzkumná otázka? 2. S jakými teoriemi autor pracuje? 3. Jaká je hlavní hypotéza (popř. hypotézy) článku a jaké alternativní hypotézy autor navrhuje? 4. Se kterými (závisle, nezávisle, intervenujícími) proměnnými autor pracuje, jakým způsobem jsou operacionalizovány a jaké hodnoty mohou vykazovat? 5. Které metody autor používá k ověření platnosti hypotézy? 6. Jsou slabá místa výzkumu a jak jej lze vylepšit? Bodování pro výslednou známku v kurzu: A = 93 a více B = 86 - 92 C = 79 - 85 D = 72 - 78 E = 65 - 71 F = 64 bodů a méně - nesplněno.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociálněvědní analytik (2023) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní