Název předmětu | Principy vývoje jazyka |
---|---|
Kód předmětu | KOL/PVJ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
(1)-(2) Teorie původu jazyka (Kvíčala, J. (1974): O původě a vývoji mluvy. Listy filologické, 1, s. 4?17; Hageg, C. (1998): Člověk a řeč. Praha: Karolinum, s. 19?33.) (3) Evoluce jazyka (Schleicher, A.: Darwinism tested by the science of language. London: J. C. Hotten, 1969; Jakobson, R.: Über die fonologische sprachbünde. TCLP ? IV, Praha 1931) (4)-(5) Prajazyk, jazyková rodina vs. jazykový svaz; principy rekonstrukce (Blažek, V. (1983): Současný stav nostratické hypotézy. SaS, 44, s. 235?247; Erhart, A. (1985): U kolébky slovanských jazyků. Slavia, 54, s. 337?345) (6)-(7) Příčiny jazykových změn; teoretické přístupy, rovinové a typologické hledisko (Gebauer, J.: O příčinách změn jazykových, zvláště slovanských. Listy filologické, 1, 1874 s. 43?56; Komárek, M.: K dialektice jazykového vývoje. SlavPrag, 4, 1962, s. 19?26; Němec, I.: Principy jazykového vývoje a historie češtiny. SaS, 50, 1989, s. 81?96; Lamprecht, A. (1973): K chronologii foneticko-fonologických změn v praslovanštině. SaS, 34, s. 115?122) (8)-(9) Diachronie v synchronii a synchronie v diachronii (Barnet, V. (1968): K metodologii synchronního průřezu v diachronii. In: Československé přednášky pro VI. Mezinárodní sjezd slavistů v Praze. Praha: Academia ? Nakladatelství ČSAV, s. 47?50.) (10)-(11) Strukturní pohled na jazykový vývoj (úvodní kapitoly z Vachek, J.: Dynamika fonologického systému současné spisovné češtiny. Praha: Academia, 1968; vybrané části z Sériot, P.: Struktura a celek. Praha: Academia, 2002; Kořenský, J.: Teleologie jako jeden ze základních pojmů Pražského lingvistického kroužku? 69, 2008, s. 44?48.) (12) Z dějin diachronní lingvistiky (Trávníček, F. (1952): Proč mluví lidé různými jazyky. Praha: Osvěta; Komárek, M.: Gebauerovo historické hláskosloví ve světle dalšího bádání. In: Gebauer, J.: Historická mluvnice jazyka českého I. Hláskosloví. Praha: ČSAV, 1963.)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Kurz má za cíl představit, jakými způsoby se vyvíjí jazyk, na základě jakých principů se tak děje, ale především jaké příčiny stojí za jazykovými změnami. Absolvent kurzu bude orientován v oblasti teorií vzniku a vývoje jazyka, bude rozlišovat teoretická východiska a přístupy k popisu vývoje jazyka různými lingvistickými směry, školami či vědeckými osobnostmi. V kontaktu s příkladovým jazykovým materiálem bude srovnávat výhodnost konkrétních přístupů k popisu vývoje jazyka, to jak jsou jednotlivé změny různě vysvětlovány různými teoriemi. Výstupem kurzu je rovněž absolventova orientace ve vývoji metodologie diachronní lingvistiky a také jeho znalost historických souvislostí diachronně zaměřeného jazykovědného výzkumu. Cílem každého semináře je proto prezentace vybraného tematického okruhu z problematiky vývoje jazyka a to z pohledu různých badatelských přístupů. Pozornost bude zaměřena jak na obecné zákonitosti vývoje jazyka, tak také na konkrétní jazykový materiál zejména slovanský a šířeji indoevropský.
Základní obeznámenost s teoriemi vývoje jazyka, schopnost jejich kritické analýzy, schopnost popisovat konkrétní jazykové změny |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
(1) Pravidelná příprava / četba zadané literatury (2) Úspěšné absolvování kolokvia |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023_24) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace minor pro Lingvistiku a Digital Humanities (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Indonéská studia se zaměřením na cestovní ruch (2017) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace maior pro Lingvistiku a Digital Humanities (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |