Předmět: Dějiny jazykovědy

« Zpět
Název předmětu Dějiny jazykovědy
Kód předmětu KOL/92BDJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1) Historiografie jazykovědy: co s tím? 2) Pániniho gramatika: mezi jógou a počítačem 3) Kdo to byl grammatikos a příběh jednoho mýtu 4) Gramatika zapřažená za filozofii: případ středověk 5) Jak si vysnít univerzální jazyk 6) O zvířatech, rostlinách, geologii a životě jazyků: model jazykovědy pro první polovinu 19. století 7) Ve víru diskuzí: teoretické spory v půli 19. století 8) Starý řád v troskách: fin de si?cle a čekání na strukturalismus 9) Kurs určuje kurz: práce Ferdinanda de Saussure v historickém kontextu 10) Není strukturalismus jako strukturalismus: o jednom mimořádném pojmu struktury narozeném v Rusku a vychovaném v Praze 11) Válka, filozofie a matematika proti strukturalismu: generativismus mění kurz 12) Kognice a konstrukce: na prahu 21. století

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je prostřednictvím hlubší epistemologické kontextualizace vybraných témat přiblížit proměny lingvistiky od počátků k dnešku. Zvolená témata ilustrují dobová specifika a zároveň se doptávají po možných univerzáliích ve vývoji myšlení o jazyce a komunikaci. Současně kurz reflektuje pluralitu přístupů ke zkoumání dějin vědního oboru z metodologického hlediska a aplikuje při výkladu různé pojmové rámce (internalismus i externalismus). Tematizuje problém základních výkladových pojmů (vliv, tradice, inspirace, inovace, škola), ale především pro každé téma buduje širší epistemologický kontext a zároveň se pokouší provizorně identifikovat zdroje dynamiky lingvistiky sledovaného období. Koncepty navržené u jednotlivých témat jako centrální (např. pojem správnosti, samostatnost jazykovědy, vědní zákon, změna, hranice, univerzálnost) stručně pojednává také vzhledem k jiným dobovým kontextům a sleduje tak proměny oboru. Z tohoto hlediska je kurz historiografickým tázáním po identitě pojmu "lingvistika".
(1) Pravidelná příprava / četba zadané literatury / aktivní diskuse (2) Úspěšné absolvování testu
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Doporučená literatura
  • Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia.
  • Davies, A. M. (1998). History of linguistics. Volume 4: Nineteenth century linguistics..
  • Helbig, G. (1991). Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha.
  • Koerner, E. F. K. - Asher, R. E. (1995). Concise History of the Language Sciences. Oxford.
  • Koerner, E. F. K. (1989). Practicing Linguistc Historiography. Selected Essays.. Amsterdam / Philadelphia.
  • Law, V. (2008). The history of linguistics in Europe. From Plato to 1600. Cambridge.
  • Lepschy, G. (ed.). History of linguistics. Volume 1: The eastern traditions of linguistics. Longman 1994..
  • Lepschy, G. (ed.). (1994). History of linguistics. Volume 2: Classical and medieval linguistics.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2020_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -