Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Das Wort als Zeichen - Die Motivierung - Das Lexem, die Gliederung des Wortschatzes - Neologismes - Modewörter - Archaismen - Entlehnungen - Varietäten - Syntagmatische und paradigmatische Beziehungen - Wortfelder und Wortfamilien - Synonymie - Hyperonymie, Hyponymie - Antonymie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Důraz je kladen na slovní zásobu němčiny, její vývoj a další rozvoj. Témata zahrnují problematiku slov a syntagmatické a paradigmatické vztahy.
Schopnost vysvětlení základních lexikologických pojmů: - Slovo jako znak - Motivace - Lexém, rozsah a členění slovní zásoby - Neologismy a módní slova - Archaismy - Přejatá slova
|
Předpoklady
|
Student musí být schopen hovořit a reagovat ve výuce v německém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
80% aktivní účast ve výuce, splnění testu
|
Doporučená literatura
|
-
Römer, Ch./Matzke, B. (2005). Lexikologie des Deutschen.. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
-
Schippan, T. (1992). Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache.. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
-
Vomáčková, O. (2007). Deutsche Lexikologie. Grundkurs. Olomouc.
|