Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Disciplína se zabývá základy z oblasti didaktiky cizího jazyka, metodami, formami, prací se slovní zásobou, rozvojem jednotlivých jazykových dovedností včetně učebních strategií. Práce s obrazovým materiálem ve výuce cizího jazyka, Slovní zásoba a strategie učení, Učební materiály pro počáteční výuku cizího jazyka, Nové metody a postupy při výuce cizího jazyka (např. autonomní učení, projektová výuka), Práce se žáky se specifickými poruchami učení v rámci cizojazyčné výuky, Zpracování učební jednotky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vytvářet za pomoci obrazového materiálu vhodné aktivity pro rozvoj jazykových dovedností, získat povědomí o možnostech rozvoje slovní zásoby ve výuce cizího jazyka, analyzovat typy učebních materiálů pro počáteční výuku cizího jazyka, vytvářet vhodné materiály pro počáteční výuku cizího jazyka podle předem zadaných kritérií, osvojit si nové metody a postupy vhodné pro ranou výuku cizího jazyka, zpracovat projekt s prvky interdisciplinarity, získat povědomí o výuce cizího jazyka pro žáky se specifickými poruchami učení, umět doložit a prezentovat své dovednosti prezentací zpracovaných cvičení pro výuku žáků se specifickými poruchami učení, umět sestavit vyučovací jednotku pro počáteční výuku cizího jazyka.
Student se orientuje v základní terminologii z oblasti didaktiky a metodiky cizího jazyka. Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Průběžné plnění zadaných úkolů a participace na výuce. Vytvoření vlastního projektu aplikovatelného ve výuce německého jazyka na ZŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
(2002). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 1. české vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Choděra, R. - Ries, L. (1999). Výuka cizích jazyků na prahu nového století: Výuka cizích jazyků na prahu nového století: (metadidaktika, humanizace) (Variant). Vyd. 1.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Ischerling, T., Schuckall, H.F. (1992). Mit Bildern lernen.. Berlin: Langenscheidt.
-
Janíková, V. (2000). Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita Brno.
-
Zajícová, P. (2002). Didaktik der Fremdsprache Deutsch.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
ZELINKOVÁ, O. (1994). Poruchy učení. Praha: Portál.
|