Předmět: Úvod do oborové praxe

« Zpět
Název předmětu Úvod do oborové praxe
Kód předmětu KNJ/NUVP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Praktické náměty pro výuku německého jazyka na základní škole. Průběžné ověřování schopnosti připravit si aktivity/pomůcky využitelné ve výuce německého jazyka na ZŠ. Příprava a řízené plánování mikrovýstupů. Jejich evaluace před plénem. Diskuse nad mikrovýstupy a náměty na jejich zlepšení. Cizojazyčná komunikace v hodinách německého jazyka. Příprava na souvislou pedagogickou praxi. Tvorba portfólií z praxe. Evaluace souvislé pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: navrhnout vyučovací jednotku německého jazyka na základní škole, vyjmenovat a charakterizovat strukturu vyučovací hodiny, provést rozbor předvedené vyučovací jednotky, diskutovat a zaujmout stanovisko k vymezeným problémovým oblastem ve výuce německého jazyka, připravit se na vykonání oborové praxe, provést náslech a umět vše zaznamenat vše do pozorovacího protokolu, diskutovat nad evaluacemi souvislé pedagogické praxe
Studenti jsou způsobilí kriticky hodnotit aktuální stav výuky cizího jazyka na základní škole na základě získaných teoretických poznatků z oblasti oborové didaktiky.
Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka. Kritické myšlení. Znalosti z oblasti oborové didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Vytvoření portfólia z praxí. Evaluace a autoevaluace souvislé pedagogické praxe. Prezentace aktuálních problémů základního školství s akcentem na výuku německého jazyka. Zpracování seminární práce na předem dané téma. Prezentace výsledků práce v semináři.
Doporučená literatura
  • MUSILOVÁ, M., PODLAHOVÁ, L. (2008). Praxe v edukačním procesu. Metodika pro studenty.. Olomouc.
  • MUSILOVÁ, M. (2003). Případová studie jako součást pedagogické praxe.. Olomouc: VUP.
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe v přípravě učitelů. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 1996. 72 s..
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -