Předmět: Němčina v heterogenní třídě

« Zpět
Název předmětu Němčina v heterogenní třídě
Kód předmětu KNJ/NNHT@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem disciplíny je získání základních znalostí o problematice vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami ve výuce cizího jazyka včetně vzděláváni žáků se specifickými poruchami učení. Studenti si osvojí dovednosti, kompetence a strategie výuky cizího jazyka s ohledem na specifika cílové skupiny. V rámci disciplíny se studenti seznámí s aktuálními trendy v oblasti aktivizačních metod a jejich aplikace ve výuce německého jazyka. Kromě osvojení teoretických znalostí bude kladen důraz na aktivní spoluúčast studentů při vytváření pracovních listů, aktivit a práci s pomůckami uplatnitelnými v praxi. Při osvojování všech jazykových dovedností se bude dbát na individuální potřeby a možnosti každého žáka.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: terminologicky vymezit pojmy: speciální vzdělávací potřeby, individualizace, diferenciace, vysvětlit negativa a pozitiva společného vzdělávání, vyjmenovat a charakterizovat učební strategie vhodné pro výuku žáka se SVP, vysvětlit přínos, individualizace v rámci vzdělávání žáka, navrhnout, vytvořit pracovní listy uplatnitelné ve výuce německého jazyka na základní škole.
Student se orientuje v základní terminologii z oblasti didaktiky a metodiky cizího jazyka. Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem.
Předpoklady
Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

80% účast ve výuce. Aktivita v semináři. Splnění zadaných úkolů dle pokynů v systému MOODLE. Vytvoření a odprezentování zadaného úkolu v semináři. STUDENTI S ISP: Pro studenty s ISP postačí 30 % účast ve výuce. Speciální úkol navíc bude detailněji specifikován v systému MOODLE.
Doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra et al. (2013). Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě.. Brno: Masarykova univerzita.
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. (2016). Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe.
  • Pokorná, V. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -