Předmět: Didaktické hry

« Zpět
Název předmětu Didaktické hry
Kód předmětu KNJ/NDIH@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení odborné terminologie. Didaktická hra ve výuce cizího jazyka. Organizační aspekty her ve výuce. Role hry při rozvoji jazykových kompetencí žáků. Role učitele v průběhu hry. Hry pro rozvoj slovní zásoby. Hry pro nácvik stavby věty a struktury jazyka. Hry cvičící pravopis. Hry rozvíjející schopnost deskripce. Hry k udržení koncentrace a rytmu. Hry podněcující diskusi. Jazykové hry s využitím medií. Příprava vlastních výukových materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit pojmy didaktická hra, jazyková hra a vyjmenovat konkrétní příklady, - vysvětlit opodstatněnost jazykových her pro výuku, - používat odbornou didaktickou terminologii, - specifikovat přínos didaktických her pro rozvoj kognitivních a myšlenkových operací, - objasnit organizační předpoklady provádění her

Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace, diskuse a argumentace.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

80% účast ve výuce. Aktivita v semináři. Splnění zadaných úkolů dle pokynů v systému MOODLE. Vytvoření a odprezentování zadané aktivity v semináři. STUDENTI S ISP: Pro studenty s ISP postačí 30 % účast ve výuce. Speciální úkol (splnění aktivity navíc) bude detailněji specifikován v systému MOODLE.
Doporučená literatura
  • BECK, Carmen et al. (2012). Zwischendurch mal-- Spiele: Kopiervorlagen. Ismaning: Hueber.
  • BUTTNER, Amy. (2013). 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno: Edika.
  • DAUM, Susanne a HANTSCHEL, Hans-Jürgen. (2012). 55 kommunikative Spiele. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen.
  • FRIEDRICH, Thorsten a JAN von Eduard. (1996). Lernspielkarte.. Ismaning: Hueber.
  • SÁNCHEZ BENITO, Juana a SANZ OBERBERGER a DREKE, Michael. (1997). Spielend Deutsch lernen.. Berlin: Langenscheidt.
  • SITNÁ, Dagmar. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -