Předmět: Morfologie 1

« Zpět
Název předmětu Morfologie 1
Kód předmětu KNJ/MO1Q
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kolek Vít, Mgr. Ph.D.
  • Hofírek Pavel, Mgr.
  • Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Morfologie jako jedna ze základních lingvistických disciplín. Přednášky podávají přehled o německém slovese: dělení sloves a jejich kategorie. Obsahem seminářů je práce s gramatickými cvičeními. Úvod do morfologie Dělení sloves podle morfologických, syntaktických a sémantických kritérií Slabá a silná slovesa Systém slovesných časů Systém slovesných způsobů Systém slovesných rodů Funkční slovesné vazby Neurčité slovesné tvary (infinitiv, příčestí)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Morfologie jako jedna ze základních lingvistických disciplín. Přednášky podávají přehled o německém slovese: dělení sloves a jejich kategorie. Obsahem seminářů je práce s gramatickými cvičeními. Úvod do morfologie Dělení sloves podle morfologických, syntaktických a sémantických kritérií Slabá a silná slovesa Systém slovesných časů Systém slovesných způsobů Systém slovesných rodů Funkční slovesné vazby Neurčité slovesné tvary (infinitiv, příčestí)
Student bude schopen vysvětlit základní morfologické pojmy a teorie týkající se německého slovesa. Popíše jednotlivé slovesné kategorie. Pochopí princip slovesných časů, způsobů a rodů. Student zvládne i praktickou stránku morfologie, tzn. použití naučených pravidel v praktických cvičeních.
Předpoklady
Předmět je vyučován v německém jazyce, student proto musí být schopen v tomto jazyku komunikovat.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Aktivní účast ve výuce. Vypracování průběžně zadávaných úkolů. 80% přítomnost ve výuce. Test (hranice pro úspěšné absolvování: 70%).
Doporučená literatura
  • Černý, J. Úvod do studia jazyka.
  • Dreyer, H., Schmitt, R. (2009). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning.
  • Eisenberg, P. (1999). Grundriss der deutschen Grammatik. Stuttgart.
  • Flämig. (1991). Grammatik des Deutschen. Berlin.
  • Földeak, H. (1997). Sag´s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene. Ismaning.
  • Götze, L. (1994). Grammatik der deutschen Sprache. München.
  • Hall, K. (2001). Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.
  • Helbig, G., Buscha, J. (2000). Deutsche Grammatik. Berlin.
  • Helbig, G., Buscha, J. (2000). Übungsgrammatik Deutsch. Berlin.
  • Koll. (2006). Der Duden. Band 4. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache.. Mannheim.
  • Linke, A./Portmann, P. R./ Nussbaumer, M. (1991). Studienbuch Linguistik. Tübingen.
  • Vaňková, L., Kyselá, M. (1997). Das deutsche Verb in Theorie und Praxis. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní