Předmět: Německá literatura do konce 20. století

« Zpět
Název předmětu Německá literatura do konce 20. století
Kód předmětu KNJ/LIKQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kubica Jan, Mgr. Ph.D.
  • Stamm Ulrike, doc. Dr. M.A.
Obsah předmětu
Aufklärung. Kunstepoche. Jean Paul, Heinrich von Kleist, Friedrich Hölderlin. Vormärz Literatur und Sozialismus. Realismus und GründerzeitIm. Zeichen des Imperialismus. Literatur in der Weimarer Republik. Literatur im Dritten Reich. Die deutsche Literatur des Exils. Deutsche Literatur nach 1945. Die Literatur der DDR. Die Literatur der Bundesrepublik

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Přednáška tematicky sleduje jednotlivá tvůrčí období na pozadí historických, politických a kulturních vývojových tendencí a pohlíží na vznikající literární díla jako na jejich reflexi. Ve všech fázích je faktograficky zohledňováno vzájemné ovlivňování české a německé kultury jako nedílná součást soužití těchto dvou etnik. Je sledováno také zařazení německy psané literatury do kontextu literatury světové. Zvláštní pozornost je také věnována německy psané literatuře v Čechách a na Moravě. - Aufklärung - Kunstepoche - Jean Paul, Heinrich von Kleist, Friedrich Hölderlin - Vormärz - Literatur und Sozialismus - Realismus und Gründerzeit - Im Zeichen des Imperialismus - Literatur in der Weimarer Republik - Literatur im Dritten Reich - Die deutsche Literatur des Exils - Deutsche Literatur nach 1945 - Die Literatur der DDR - Die Literatur der Bundesrepublik
v intencích daného semínáře
Předpoklady
Seminář tematicky sleduje jednotlivá tvůrčí období na pozadí historických, politických a kulturních vývojových tendencí a pohlíží na vznikající literární díla jako na jejich reflexi. Je sledováno také zařazení německy psané literatury do kontextu literatury světové. Zvláštní pozornost je také věnována německy psané literatuře v Čechách a na Moravě.
KNJ/LIBQ a zároveň KNJ/UVLQ

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast ve výuce.
Doporučená literatura
  • (1992). Deutsche Literaturgeschichte.. Stuttgart: Metzler.
  • Sorensen, A. B. (1997). Geschichte der deutschen Literatur. Band I. Vom Mittelalter bis zur Romantik.. München: C.H.Beck.
  • Sorensen, A. B. (1997). Geschichte der deutschen Literatur. Band II. Vom 19. Jahrhundert bis zur Gegenwart.. München: C.H. Beck.
  • Topoľská, L. (1988). Literatur des Sturm und Drang.. Olomouc: UP.
  • Topoľská, L. (1981). Literatura německého osvícenství.. Olomouc: UP.
  • Václavek, L. (1992). Literatura v německém jazyce 1914-1915.. Olomouc: UP.
  • Václavek, L. (1991). Stati o německé literatuře vzniklé v českých zemích.. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní