Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Vomáčková Olga, PhDr. Ph.D.
-
Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Slovo jako znak - Motivace - Lexém, rozsah a členění slovní zásoby - Neologismy a módní slova - Archaismy - Přejatá slova: cizí slova, internacionalismy, faux amis - Přejatá slova: kalky, hybridy, zpětné přejímky, exotismy, pseudoanglicismy - Variety - Syntagmatické a paradigmatické vztahy - Slovní pole, slovní rodiny - Synonymie - Hyperonymie, Hyponymie - Antonymie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 11 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Důraz je kladen na slovní zásobu němčiny, její vývoj a další rozvoj. Témata zahrnují problematiku slova a syntagmatické a paradigmatické vztahy.
Schopnost vysvětlení základních lexikologických pojmů: - Slovo jako znak - Motivace - Lexém, rozsah a členění slovní zásoby - Neologismy a módní slova - Archaismy - Přejatá slova
|
Předpoklady
|
Student musí být schopen hovořit a reagovat ve výuce v německém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta
80% účast na semináři, splnění testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Römer, Ch./Matzke, B. (2005). Lexikologie des Deutschen.. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
-
Schippan, T. (1992). Lexikologie. Tübingen.
-
Vomáčková, O. (2007). Deutsche Lexikologie. Grundkurs. Olomouc.
|