Předmět: Úvod do oborové praxe

« Zpět
Název předmětu Úvod do oborové praxe
Kód předmětu KNJ/KUVP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Praktické náměty pro výuku německého jazyka na základní škole. Průběžné ověřování schopnosti připravit si aktivity/pomůcky využitelné ve výuce německého jazyka na ZŠ. Příprava a řízené plánování mikrovýstupů. Jejich evaluace před plénem. Diskuse nad mikrovýstupy a náměty na jejich zlepšení. Cizojazyčná komunikace v hodinách německého jazyka. Příprava na souvislou pedagogickou praxi. Tvorba portfólií z praxe. Evaluace souvislé pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - navrhnout vyučovací jednotku německého jazyka na základní škole - vyjmenovat a charakterizovat strukturu vyučovací hodiny - provést rozbor předvedené vyučovací jednotky - diskutovat a zaujmout stanovisko k vymezeným problémovým oblastem ve výuce německého jazyka - připravit se na vykonání oborové praxe - provést náslech a umět vše zaznamenat vše do pozorovacího protokolu - diskutovat nad evaluacemi souvislé pedagogické praxe
Studenti jsou způsobilí kriticky hodnotit aktuální stav výuky cizího jazyka na základní škole na základě získaných teoretických poznatků z oblasti oborové didaktiky.
Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka. Kritické myšlení. Znalosti z oblasti oborové didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Vytvoření portfólia z praxí. Evaluace a autoevaluace souvislé pedagogické praxe. Prezentace aktuálních problémů základního školství s akcentem na výuku německého jazyka. Zpracování seminární práce na předem dané téma. Prezentace výsledků práce v semináři.
Doporučená literatura
  • Musilová, M. (2007). Metodika praxe.. Olomouc : UP.
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe v přípravě učitelů. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 1996. 72 s..
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  • PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem. Olomouc: VUP.
  • ŠIMONÍK, O. (2005). Pedagogická praxe. Brno: MSD.
  • ŠVEC, V., ŠIMONÍK, O., FILOVÁ, H. Praktikum didaktických dovedností. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -