Předmět: Syntax

« Zpět
Název předmětu Syntax
Kód předmětu KNJ/KSYNQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Sittová Barbora, Mgr.
  • Hofírek Pavel, Mgr.
  • Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Syntax jako jedna ze základních lingvistických disciplín Úvod do syntaxe Rozdělení vět podle syntaktických kritérií Věta jednoduchá a souvětí Typy souvětí Slovosled Větná negace Větné členy Interpunkce

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Syntax jako jedna ze základních lingvistických disciplín Úvod do syntaxe Rozdělení vět podle syntaktických kritérií Věta jednoduchá a souvětí Typy souvětí Slovosled Větná negace Větné členy Interpunkce
Student bude schopen vysvětlit základní syntaktické pojmy a teorie týkající se německých spojek. Popíše jednotlivé typy spojek a souvětí. Pochopí princip větných členů, časových sousledností a větné negace. Student zvládne i praktickou stránku syntaxe, tzn. použití naučených pravidel v praktických cvičeních.
Předpoklady
Předmět je vyučován v německém jazyce, student proto musí být schopen v tomto jazyku komunikovat.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Aktivní účast ve výuce. Vypracování průběžně zadávaných úkolů. Test (hranice pro úspěšné absolvování: 70%). Ústní zkouška po úspěšném absolvování testu.
Doporučená literatura
  • Bünting, H. (1995). Einführung in die Syntax. Weinheim.
  • Černý, J. Úvod do studia jazyka.
  • Dreyer, H., Schmitt, R. (2009). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning.
  • Duden. (1998). Grammatik der deutschen Gegenwartssprache.. Berlin: Duden.
  • Dürscheid, Ch. (2010). Syntax. Göttingen.
  • Eisenberg, P. (1999). Grundriss der deutschen Grammatik. Stuttgart.
  • Engel, U. (1994). Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin.
  • Flämig. (1991). Grammatik des Deutschen. Berlin.
  • Földeak, H. (1997). Sag´s besser! Ein Arbeitsbuch für Fortgeschrittene. Ismaning.
  • Götze, L. (1994). Grammatik der deutschen Sprache. München.
  • Hall, K. (2001). Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.
  • Helbig, G., Buscha, J. (2000). Deutsche Grammatik. Berlin.
  • Helbig, G., Buscha, J. (2000). Übungsgrammatik Deutsch. Berlin.
  • Koll. (2006). Der Duden. Band 4. Grammatik der deutschen Gegenwartssprache.. Mannheim.
  • Sladovníková, Š. (1993). Übungsbuch zur deutschen Syntax. Ostrava.
  • Sommerfeld, Starke. (1997). Einführung in die Syntax. Ismaning.
  • Zielinski, W.D. (1992). ABC der deutschen Nebensätze. Ismaning.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr